اسم الکتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن المؤلف : الرازي، ابوالفتوح الجزء : 0 صفحة : 43
خوانده و او را يكى از مصاديق حديث مذكور
انّ اللّه ليؤيّد هذا الدّين بالرّجل الفاجر قرار داده ولى چون خصوصيات اين واقعه به دست ما نيست بدون شك بايد فرض نمود كه مؤلّف را قطعا عذرى شرعى در اين گونه رفتار نسبت بدان مرد همسايه بوده مثلا شايد آن مرد متجاهر به فسق بوده يا شايد از نكوهيدن علنى او احتمال ترك افعال ناستودۀ وى مىداده و نحو ذلك از معاذير شرعيه.بارى مرحوم حاجى ميرزا حسين نورى پس از نقل حكايت مزبور گويد [55]:«و شيخ ابو الفتوح از جماعتى روايت مىكند:
الف-از شيخ ابو الوفاء عبد الجبّار[ابن عبد اللّه بن على المقرى]الرازى [56].
[56] .از معاصرين شيخ طوسى است.تاريخ وفات او به دست نيامد.رجوع شود براى ذكر اجمالى از او به فهرست منتجب الدين ص 7 در حاشيه و مناقب ابن شهرآشوب ج 1 ص 9 و امل الآمل ص 379 و روضات الجنات ص 598 س 12.
[58] .مشروحا بيان كرديم كه فوقالعاده مستبعد است كه مؤلف ما نحن فيه يعنى ابو الفتوح رازى از اين عبد الرحمن بن احمد خزاعى معروف به مفيد نيشابورى متوفى در سنۀ 445 بلا واسطه روايت كرده و عصر او را درك كرده باشد،رجوع بدانجا شود.
[59] .يعنى ابو على حسن بن محمد بن الحسن طوسى پسر شيخ طوسى معروف كه به تصريح ابن حجر عسقلانى در لسان الميزان ج 2 ص 250 در حدود سنۀ پانصد هجرى وفات كرده است و عين عبارت ابن حجر عنقريب نقل خواهد شد.
[60] .رجوع شود به ص 108 از اجازۀ كبير صاحب معالم كه در جلد 25 بحار الانوار ص 97-116 به طبع رسيده و مستدرك الوسائل ج 3-ص 489 و 492.
اسم الکتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن المؤلف : الرازي، ابوالفتوح الجزء : 0 صفحة : 43