اسم الکتاب : حق اليقين المؤلف : علامه مجلسى الجزء : 1 صفحة : 119
در مقامات متعدده فرموده اگر مطلب منزله مخصوصى
بود در وقايع متباينه نميفرمود مثل آنكه در مسدود كردن درها از مسجد و مفتوح كردن در
خانه آن حضرت را اين را فرمود و در تسميه حسن و حسين و محسن (ع) باسماء اولاد هارون
شبرو شبير و مبشر اين را نيز فرمود و در استخلاف مدينه نيز فرمود و در نصب غدير نيز
اين را فرمود پس معلوم شد كه همه منازل مراد است خصوصا منزله خلافت.
وجه چهارم آنكه مشهور بلكه متواتر
است كه آنچه در بنى اسرائيل واقعشده است در اين امت مثل آن واقع ميشود چنانچه صاحب
نهايه و ديگران گفتهاند كه در احاديث بسيار واقعشده است لتركبن سنن من قبلكم حذو
النعل بالنعل و القذة بالقذة يعنى مرتكب خواهيد شد طريقه آنها را كه پيش از شما بودند
مانند دوتاى نعل كه با هم موافقند و مانند پرهاى تير كه با هم برابرند و در بعضى از
روايات وارد شده است كه اگر داخل سوراخ سوسمارى شده باشند شما هم خواهيد شد و در ميان
بنى اسرائيل امرى عظيمتر از قضيه عجل و سامرى حادث نشد پس بايد كه در اين امت مثل
اين نيز واقع شود و در اين امت امرى كه شبيه بآن باشد بغير آن نبود كه دست از متابعت
خليفه او برداشتند و او را ضعيف گردانيدند و منافقان بر او غالب شدند و مؤيدش آنست
كه عامه و خاصه روايت كردهاند كه چون امير المؤمنين را براى بيعت أبو بكر بمسجد آوردند
رو بقبر حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم كرد و آيهاى را خواند كه مشتمل بود
بر تظلم هارون نزد موسى و شكايت از قوم خود و گفت ابْنَ أُمَّ إِنَّ
الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَ كادُوا يَقْتُلُونَنِي يعنى اى فرزند مادر من
بدرستى كه قوم مرا ضعيف گردانيدند و نزديك بود مرا بكشند.
وجه پنجم آنكه جماعتى از مخالفان
نقل كردهاند كه وصايت و خلافت موسى منتقل شد باولاد هارون پس از جمله منازل هارون
از موسى آنست كه اولاد او خليفه و اوصياى او بودند پس بمقتضاى منزلت بايد حسن و حسين
(ع) كه باتفاق عامه و خاصه مسمى بنامهاى پسرهاى هارون شدند خليفههاى حضرت رسول صلّى
اللَّه عليه و آله و سلّم باشند پس پدر ايشان نيز بايد خليفه آن حضرت باشد بمقتضاى
اجماع مركب و از جمله آنها كه از علماء مخالفين اين را ذكر كردهاند محمد شهرستانى
است كه در كتاب ملل و نحل در اثناى بيان احوال يهود گفته است كه امر پيغمبرى مشترك
بود ميان موسى و برادرش هارون چون موسى گفت أَشْرِكْهُ فِي أَمْرِي پس هارون وصى
موسى بود و چون هارون در حيوة موسى فوت شد منتقل شد وصايت بيوشع بامانت كه برساند بشبر
و شبير اولاد هارون بر سبيل استقرار زيرا كه وصايت و امامت گاه مستقر
اسم الکتاب : حق اليقين المؤلف : علامه مجلسى الجزء : 1 صفحة : 119