responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبد‌النبی    الجزء : 1  صفحة : 91

مذکور برادران نسبی هستند نه برادران دینی، و آنان عبد اللّه بن ابی و یاران او در جنگ احد بودند. [1]
و شبّر هم در تفسیرش ذیل آیات مذکور فرموده: برادری‌شان در نسب بوده یا در مذهب. [2]
تفاسیر بر این قول متفقند که: مراد از اخ فی قوله: «إِنِّی لا أَمْلِکُ إِلَّا نَفْسِی وَ أَخِی»، [3] هارون، برادر والدینی موسی علیه السّلام است.
هم‌چنین تفاسیر بر این قول اتفاق نظر دارند که: مراد از اخ فی قوله: «فَأُوارِیَ سَوْأَةَ أَخِی»، [4] هابیل، برادر والدینی قابیل، است.
و نیز شبّر در تفسیرش فی قوله: «وَ مِنْ آبائِهِمْ وَ ذُرِّیَّاتِهِمْ وَ إِخْوانِهِمْ وَ اجْتَبَیْناهُمْ ...»، [5] فرموده: لازم است «إِخْوانِهِمْ» والدینی باشند. [6]
همین‌طور تفاسیر جملگی بر آنند که مراد از اخ فی قوله: «قالَ رَبِّ اغْفِرْ لِی وَ لِأَخِی ...»، [7] هارون، برادر موسی علیه السّلام، است.
شیخ طوسی هم در تبیان فی قوله: «وَ إِخْوانُهُمْ یَمُدُّونَهُمْ فِی الغَیِّ»، [8] فرموده: مراد از اخوان، برادران شیاطین از کافران‌اند که آنان را در گمراهی و ارتکاب معاصی فزونی داده و آن‌گونه از اعمال را در نظر آنان زینت می‌دهند. [9]
طبرسی در مجمع البیان، مراد از اخوان را برادران مشرکان از شیاطین جن و انس دانسته [10]، و شبّر هم در تفسیر اخوان در آیه مذکور [11]، آن را به معنای برادران شیاطین از کفار یا برادران کفار از شیاطین دانسته است. [12]


[1]. مجمع البیان، ج 2، ص 534- تبیان، ج 3، ص 45.
[2]. تفسیر شبّر، ص 164.
[3]. مائده/ 25.
[4]. مائده/ 31.
[5]. انعام/ 87.
[6]. تفسیر شبّر، ص 309.
[7]. اعراف/ 151.
[8]. همان/ 202.
[9]. تبیان، ج 5، ص 65.
[10]. مجمع البیان، ج 4، ص 154.
[11]. اعراف/ 202.
[12]. تفسیر شبّر، ص 383.
اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبد‌النبی    الجزء : 1  صفحة : 91
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست