اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبدالنبی الجزء : 1 صفحة : 566
ب-
در روایات دیگری، محمّد بن مسلم و حمران، از ابی عبد اللّه، امام صادق
علیه السّلام، و ابی جعفر، امام باقر علیه السّلام، فی قوله تعالی:
«صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً»، نقل نموده که
آنها فرمودهاند: «الصبغة هی الاسلام.»؛ یعنی صبغه همان دین مبین اسلام
است. [1] ج- عبد بن حمید، ابن جریر و ابن منذر از قتاده اخراج نمودهاند
که او گفت: «ان الیهود تصبغ ابناءها یهودا، و ان النصاری تصبغ ابناءها
نصاری، و ان صبغة اللّه الاسلام، و لا صبغة أحسن من صبغة اللّه، الاسلام، و
لا اطهر، و هو دین اللّه الذی بعث به نوحا و من کان بعده من الانبیاء.»؛
یعنی یهود، فرزندانشان را به رنگ یهودی، و نصاری، فرزندانشان را به رنگ
نصاری رنگآمیزی میکردند، و البته، رنگ خدایی اسلام بوده و هیچ رنگی بهتر
از رنگ خدایی، اسلام، و پاکتر از آن نیست، و آن، دین خداست که او با آن
دین، نوح و پیامبرانی را که بعد از او بودند، مبعوث کرد. [2] نیز فی
قوله تعالی: «وَ إِذا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها
أَوْ رُدُّوها»، [3] روایاتی را نقل نمودهاند، از جمله: الف- در تفسیر
علی ابن ابراهیم و نیز در مجمع البیان به روایت علی بن ابراهیم در تفسیرش،
از صادقین، امام باقر و امام صادق علیهما السّلام روایت شده: «ان المراد
بالتحیة فی قوله تعالی:" وَ إِذا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ"، السّلام و غیره
من البر.»؛ یعنی البته، مراد از تحیّت، در فرموده خدای تعالی: «إِذا
حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ»، سلام کردن و غیر آن از کارهای نیکو و پسندیده
است. [4] ب- در کتاب خصال فرموده: از جمله آنچه امیر المؤمنین علیه
السّلام به یارانش تعلیم فرمود، این است که: «اذا عطس احدکم، فسمّتوه،
قولوا: یرحمکم اللّه، و هو یقول: یغفر اللّه لکم و یرحمکم، قال اللّه
تعالی:" وَ إِذا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ
رُدُّوها".»؛ یعنی چون یکی از شما عطسهای نمود، به قصد نیکویی حال او
بگویید: «یرحمکم اللّه» و او بگوید: «یغفر اللّه [1]. نور الثقلین، ج 1، ص 132- برهان، ص 100. [2]. درّ المنثور، ج 1، ص 141. [3]. نساء/ 86. [4]. نور الثقلین، ج 1، ص 524- برهان، ص 245.
اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبدالنبی الجزء : 1 صفحة : 566