responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبد‌النبی    الجزء : 1  صفحة : 528

الْآخِرَةُ خَیْرٌ»، آمده است و لذا یکی از تفسیرهای آن، در گسترش کار نیک است؛ به این معنا که: کار نیکو به وسعت زمین خدای تعالی و به گستردگی خیر و نعم آخرت، می‌تواند از گسترش و نیکویی برخوردار باشد.
3. برای اجابت دعای دعاکنندگان در آیات 201 و 202 سوره بقره، آیه 10 سوره زمر و آیه 30 سوره نحل تفسیرکننده آن است؛ به این‌گونه که اوّلا، قوله: «منهم» در آیه بقره، به معنای آن است که بعضی آنان که دعا می‌کنند، باید افراد مؤمن و متّقی باشند (تا دعای آنان به اجابت برسد). ثانیا، از روی ایمان و تقوا، در دنیا کار نیکو انجام دهند.
4. آیه 97 سوره نحل، تفسیرکننده حسنه در دنیا؛ یعنی در حیات طیبه است، و آیه 31 سوره نحل، مفسّر حسنه در آخرت است؛ یعنی بهشت جاویدان که در آن نهرها جاری است و هرچه بهشتیان بخواهند، برای‌شان فراهم است.
5. آیه 202 سوره بقره، تناسب حسنه با انجام کار نیکو را بیان می‌کند؛ یعنی هر چقدر از کار که نیکو با کیفیت و وسعت انجام شود، بهره حسنه او به همان نسبت خواهد بود.

ج- اگر به پیامبر خدا و به مؤمنان، حسنه‌ای برسد، منافقان بدحال شوند،

و اگر به پیامبر خدا و به مؤمنان مصیبتی برسد، آنان خوشحال شوند. امّا اگر مؤمنان صبر و استقامت ورزند و تقوا داشته باشند، حیله منافقین به آنان ضرری نمی‌رساند؛ زیرا منافقین نمی‌دانند که عزّت و شوکت، خاصّ خداوند، شأن پیامبر و مؤمنان است. در آیه 120 سوره آل عمران می‌فرماید: «إِنْ تَمْسَسْکُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَ إِنْ تُصِبْکُمْ سَیِّئَةٌ یَفْرَحُوا بِها وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ شَیْئاً إِنَّ اللَّهَ بِما یَعْمَلُونَ مُحِیطٌ.»؛ یعنی اگر به شما (مؤمنان و پیامبر صلّی اللّه علیه و آله)، حسنه‌ای برسد، آنان (که منافقین اهل کتاب هستند)، ناراحت شوند، و اگر به شما بدی برسد، به واسطه آن بدی که به شما می‌رسد، خوشحال گردند. امّا اگر شما صبر و استقامت کنید و تقوا داشته باشید، حیله آنها هیچ ضرری به شما نمی‌رساند. البتّه، خدای تعالی به آنچه آنان انجام می‌دهند، احاطه دارد.

اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبد‌النبی    الجزء : 1  صفحة : 528
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست