اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبدالنبی الجزء : 1 صفحة : 474
4. توکّل در تفاسیر روایی
مرحوم سید هاشم بحرانی قدّس سرّه در تفسیر برهان، زیر عنوان: «باب معنی
التوکّل»، حدیثی را به روایت ابن بابویه، از پیامبر صلّی اللّه علیه و آله
در صفحه 493 نقل نموده است. اصل این حدیث و ترجمه آن در فصل تفویض این کتاب
در حدیث شماره 5 آورده شده است. در بخشی از آن درباره معنای توکّل بر خدای
آمده است: «فقلت: و ما التوکّل علی اللّه؟ فقال: العلم ان المخلوق لا یضر و
لا ینفع و لا یعطی و لا یمنع و استعمال الیأس من الخلق. فاذا کان العبد
کذلک، لا یعمل لاحد سوی اللّه و لم یرج و لم یخف سوی اللّه، و لم یطمع فی
احد سوی اللّه، فهذا التّوکّل.»: پیامبر صلّی اللّه علیه و آله
میفرماید: گفتم: توکّل بر خدای تعالی چیست؟ جبرئیل علیه السّلام گفت: علم
به اینکه مخلوق نه ضرر و نه نفعی، و نه بخشش و نه ممانعتی، نمیتواند
داشته باشد و ناامیدی و یأس از خلق. پس چون بندهای اینچنین باشد، برای
احدی بهجز خدای تعالی کار نمیکند، و از کسی بهجز خدای تعالی امید و ترسی
ندارد، و از احدی بهجز خدای تعالی توقّع بیحد و حرص در خواهش ندارد. پس
این است توکّل بر خدای تعالی.
5. تدبّر در آیات توکّل اشاره
قوله تعالی: «کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیاتِهِ وَ لِیَتَذَکَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ.» [1] در
بررسی لغوی و تفسیری دانستیم که توکّل به خدا، معنا و مفهومش عبارت است
از: اعتماد و اطمینان داشتن به خدای تعالی و امور خود را به او واگذاردن به
عنوان سبب حقیقی با عنایت به اینکه برای وصول به خواسته، به عنوان سبب
ظاهری، باید تلاش و کوشش نماید، و به عبارت دیگر، توکّل به خدا، دارای روحی
است و جسمی؛ روح آن، واگذاردن امور به خدای تعالی است، و جسم آن، تلاش و
کوشش فرد میباشد برای انجام خواسته. لذا خواسته در نفس ظهور کرده و جسم در
وصول به آن تلاش مینماید، امّا آن ظهور و این تلاش، از امیدواری و اعتماد
به خدا و تفویض امر به