اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبدالنبی الجزء : 1 صفحة : 424
کلمة
التقوی؛ یثقل اللّه بها الموازین یوم القیامه.»؛ یعنی پیامبر صلّی اللّه
علیه و آله فرمود: و قوله: «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ»*؛ یعنی یکتایی او،
اعمال، مورد قبول خدای متعال واقع نمیشود، مگر به واسطه این قول، و آن،
کلمه تقواست که میزانها را در روز قیامت، به واسطه آن، سنگین میکند. [1] 16.
در کتاب توحید، با اسنادش به ابی بصیر، و او از ابی عبد اللّه، امام صادق
علیه السّلام درباره قول خدای عزّ و جلّ: «هُوَ أَهْلُ التَّقْوی وَ أَهْلُ
الْمَغْفِرَةِ»، فرموده: «قال اللّه تبارک و تعالی: انا اهل ان اتقی و لا
یشرک بی عبدی شیئا، و انا اهل، ان لم یشرک بی عبدی شیئا، ان ادخله الجنة،
(و قال علیه السّلام:) ان اللّه تبارک و تعالی اقسم بعزته و جلاله: ان لا
یعذب اهل توحیده بالنار.»؛ یعنی خدای تبارک و تعالی فرمود: من سزاوار
پرهیزم و سزاوار تقوا هستم و سزاوارم که بنده من چیزی را شریک من قرار
ندهد، و مرا شایستگی این باشد که چنانچه بندهام، چیزی را برای من شریک
قرار ندهد، او را داخل در بهشت گردانم. (همچنین آن حضرت فرمود:) البتّه،
خدای تبارک و تعالی به عزّت و جلال خودش سوگند یاد نمود، که اهل توحیدش را
در آتش (دوزخ) معذّب نسازد. [2]5. تدبّر در آیات تقوا
«کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیاتِهِ وَ
لِیَتَذَکَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ.» [3] در آیه مدثّر فرمود: او اهل تقوا و
مغفرت است: «هُوَ أَهْلُ التَّقْوی وَ أَهْلُ الْمَغْفِرَةِ»، [4] و در
آیات دیگر، معیارهایی از: سنجش با تقوا، اقرب به تقوا و مرادف با تقوا،
بیان فرمود. از آنجا که حرکت در جهت تقوا و وصول به اهل تقوا، فعلیت دادن
به این معیارهاست. در این قسمت با توجّه به این معیارها، آیات تقوا را
بررسی و تدبّر مینماییم.
[1]. همان، حدیث 78. [2]. نور الثقلین، ج 5، ص 461- 460، حدیث 38 و 39- المیزان، ج 20، ص 187- 186- تفسیر نمونه، ج 25، ص 266- برهان، ص 1160. [3]. ص/ 29. [4]. مدثر/ 56.
اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبدالنبی الجزء : 1 صفحة : 424