راغب در مفردات فرموده: سلم و سلامة: خالص شدن و مجرّد شدن از آفتهای
باطنی و ظاهری است، قال تعالی: «بِقَلْبٍ سَلِیمٍ»:* با دلی که خالص و مجرد
از تباهی و حیلهگری باشد. پس این در باطن است، و قال تعالی: «مُسَلَّمَةٌ
لا شِیَةَ فِیها» و آن ظاهر است، و قال تعالی: «وَ لکِنَّ اللَّهَ
سَلَّمَ» و قال: «ادْخُلُوها بِسَلامٍ آمِنِینَ»؛ یعنی سلامت، و سلامت
حقیقی نیست مگر در بهشت؛ زیرا در آنجا بقا بدون فنا، بینیازی بدون نیاز،
عزّت بدون ذلّت و صحّت بدون درد است؛ همچنان که خدای متعال فرموده: «لَهُمْ
دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ»؛ یعنی خانه سلامتی، و گفتهاند: سلام،
اسمی از اسمای خدای متعال است؛ همچنین گفتهاند: در سخن حق تعالی: «لَهُمْ
دارُ السَّلامِ»، و «السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ» از این جهت
بدان وصف شدهاند که عیوب و آفات خلق به آنان ملحق نمیشود، و این گفته او:
«سَلامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِیمٍ»، «سَلامٌ عَلَیْکُمْ»،* «سَلامٌ عَلی
إِلْیاسِینَ»، همه اینها از جانب مردم با قول و گفتار بوده و از جانب
خدای تعالی با فعل است و آن، چیزهایی است که در بهشت به آنان اعطا شده، و
قوله تعالی: «لا یَسْمَعُونَ فِیها لَغْواً وَ لا تَأْثِیماً. إِلَّا
قِیلًا سَلاماً سَلاماً»، در اینجا برای آنان تنها با قول نیست؛ بلکه آن با
قول و فعل جمیعا هست، و قوله تعالی: «سَلامٌ عَلی نُوحٍ» و «سَلامٌ عَلی
مُوسی وَ هارُونَ» و «سَلامٌ عَلی إِبْراهِیمَ»، همه اینها آگاهی است از
جانب خدای تعالی بر اینکه برای آنان دعا و ثنا قرار داده، و خدای متعال
فرموده: «فَإِذا دَخَلْتُمْ بُیُوتاً فَسَلِّمُوا عَلی أَنْفُسِکُمْ
تَحِیَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبارَکَةً طَیِّبَةً کَذلِکَ یُبَیِّنُ
اللَّهُ لَکُمُ الْآیاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ :