responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبد‌النبی    الجزء : 1  صفحة : 205

اخبار، ائمه ودیعه‌دار امانتند و خدای متعال ولایت بر مؤمنان در روی زمینش را به آنان ودیعه داده است، و در برخی از زیارات چنین آمده که: «اشهد انکم الامانة المحفوظة» که ظاهرا مراد از آن، وجوب مراعات ولایت، اطاعت آنان و ترک آنچه مورد ناخشنودی ایشان است، باشد. هم‌چنین در حدیث ثقلین که مشهور بین عامه و خاصه است، و نیز در برخی از زیارات وارد شده است که: «انتم امانات النبوة.»: شما اماناتی از پیامبر صلّی اللّه علیه و آله هستید، و در تفسیر فرات از امام باقر علیه السّلام منقول است که ایشان فرمود: «نحن الامانة التی عرضت علی السموات و الارض و الجبال.» من این‌طور می‌گویم که شاید مراد آن بزرگوار علیه السّلام، ولایت آنان است؛ چنان‌که در فصل چهارم از مقاله دوم از مقدمه اولی گذشت آنچه دلالت دارد بر این‌که امانتی که بر خلق عرضه شده، امانت علی علیه السّلام و ولایت اوست، و نیز در (سوره انسان) گذشت آنچه صریحا بر آن دلالت دارد، و به زودی در برخی از اخبار تفسیر آیه خواهد آمد، و در تفسیر فرات از شعبی درباره قول خدای تعالی: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلی أَهْلِها»، نقل نموده که: من آن را می‌گویم و از کسی به‌جز خدای تعالی ترس و باکی ندارم و آن «ولایت علی علیه السّلام» است، و در کتاب سعد السعود در تفسیری از امام باقر علیه السّلام درباره این آیه دیدم که آن بزرگوار فرمود: «هذه الایة فی امر الولایة؛ ان تسلم الی آل محمّد صلّی اللّه علیه و آله.»: این آیه درباره مسأله ولایت است که به آل محمّد صلّی اللّه علیه و آله تسلیم گردد، و در روایات بسیاری است که: «ان هذه الامانة امر اللّه تعالی الامام الاول ان یوصلها الی الامام الذی بعده و ان لا یزویها عنه.»: این امانت، فرمان خدای متعال به امام اول است که آن را به امام بعد از خود برساند و آن را از او فروگزاری نکند.
من می‌گویم، در بحث خیانت خواهد آمد آنچه دلالت دارد بر این‌که هر انسانی امانتدار است نسبت به آنچه که خدای تعالی بر او واجب گردانیده، و هیچ شکی نیست که اصل واجبات و اعظم آنها، ولایت ائمه و امامت آنهاست. بنابراین آیه به آنان تأویل شده است، و هم‌چنین است حال و کیفیت تأویل بسیاری از آیات، پس غافل مباش! و آنچه به معنای آن است، مانند: «من امن»، «الذین امنوا» و امثال آنها. [1]


[1]. مقدمه کتاب مرآة الانوار، ص 59- 58.
اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبد‌النبی    الجزء : 1  صفحة : 205
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست