اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبدالنبی الجزء : 1 صفحة : 195
4. امانت در تفاسیر روایی
سید هاشم بحرانی در تفسیر برهان، ابن جمعه عروسی در تفسیر نور الثقلین و
رستگار جویباری در تفسیر بصائر فی قوله تعالی: «إِنَّا عَرَضْنَا
الْأَمانَةَ عَلَی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»، روایاتی را از عیون الأخبار
الرضا، معانی الاخبار، اصول کافی، احتجاج طبرسی، عوالی اللئالی، تهذیب
الاحکام، بصائر الدرجات و تفسیر علی ابن ابراهیم ذکر نمودهاند که ما در
اینجا تنها به نقل عین کلام معصوم علیه السّلام و ترجمه فارسی آن
میپردازیم: 1. فی عیون الأخبار الرضا با اسنادش تا حسین بن خالد، و او
اینچنین گوید: از ابی الحسن، علی بن موسی الرضا علیه السّلام، فی قوله عزّ
و جلّ: «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ
الْجِبالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها الخ»، سؤال
نمودم. پس آن حضرت فرمود: «الامانة، الولایة؛ من ادعاها بغیر حقّ، کفر.»
[1] 2. در کتاب معانی الاخبار با اسنادش تا مفضل بن عمر، و او گوید که
ابی عبد اللّه، امام صادق علیه السّلام، فرمود: «ان اللّه تبارک و تعالی
خلق الارواح قبل الاجساد بالفی عام، فجعل اعلاها و اشرفها محمّد و علی و
الحسن و الحسین علیهم السّلام و الائمه صلوات اللّه علیهم، فعرضها علی
السموات و الارض و الجبال فغشیها نورهم، فقال اللّه تبارک و تعالی للسموات و
الارض و الجبال: هولاء احبائی و اولیائی و حججی علی خلقی و ائمة
بریّتی؛ ما خلقت خلقا هو احب الی منهم؛ لهم و لمن تولاهم، خلقت جنتی، و لمن
خالفهم و عاداهم، خلقت ناری، فمن ادعی منزلتهم منّی و محلّهم من عظمتی،
عذبته عذابا لا اعذّبه احدا من العالمین و جعلته مع المشرکین فی اسفل درک
من ناری، و من اقرّ بولایتهم و لم یدّع منزلتهم منّی و مکانهم من عظمتی،
جعلته معهم فی روضات جناتی، و کان لهم فیها ما یشاون عندی، و ابحتهم
کرامتی، و احللتهم جواری، و شفّعتهم فی المذنبین من عبادی و امائی،
فولایتهم امانة عند خلقی.»: خدای تبارک و تعالی ارواح را دو هزار سال پیش
از اجساد، آفرید، پس عالیترین و شریفترین آنها را، محمّد، علی، حسن، حسین
و ائمه علیهم السّلام قرار داد. بعد آنان را بر آسمانها زمین و کوهها
عرضه نمود و بعد با
[1]. برهان، ص 865- نور الثقلین، ج 4، ص 310- بصائر، ج 32، ص 382.
اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبدالنبی الجزء : 1 صفحة : 195