اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبدالنبی الجزء : 1 صفحة : 125
را
که از نفقه و لباس بر او لازم است، فراهم کند. چنین فردی باید پاکدامنی
نماید و در کار زشت وارد نگردد و خویشتنداری کند تا خداوند از فضلش او را
بینیاز گرداند. [1] نیز فی قوله تعالی: «وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ
لَهُنَّ»، فرمودهاند: زنهای بازنشسته سالمندی که امید و تمایلی برای
ازدواج نمودن ندارند، در دور انداختن چادر خود پرهیزگاری کرده و عفت ورزند
که (این کار) برای آنان، در دینشان، بهتر است؛ [2] یعنی (اگر) با پوشیدن
چادر، عفاف و پاکدامنی نمایند، برای آنان بهتر از آن است که آن را از سر
خود بردارند. [3] همچنین فی قوله تعالی: «أَغْنِیاءَ مِنَ
التَّعَفُّفِ»، طبرسی گفته: از سؤال نمودن از مردم خودداری میکنند، در
حالی که آراستگی لباس آنان، پوششی است بر بدی حال و فقر آنان، و این برای
طلب رضای حق تعالی و چشم داشتن به رسیدن به پاداش بزرگ است. [4] زمخشری
در تفسیر کشّاف فی قوله تعالی: «وَ مَنْ کانَ غَنِیًّا فَلْیَسْتَعْفِفْ»،
[5] فرموده: استعفّ رساتر از عفّ است، گویی او بسیار خواهان خودداری کردن
از مال ناروا است. [6] نیز فی قوله تعالی: «وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ
لا یَجِدُونَ نِکاحاً»، [7] گفته: «وَ لْیَسْتَعْفِفِ»: و او باید از
پارسایی و دور نگهداشتن نفس از چیزهای ناپسند، تلاش نماید؛ چنانکه مستعفّ
به معنای خواهان پاکدامنی از خویشتن و حامل پاکدامنی بر نفس خویش است. [8] همینطور
فی قوله تعالی: «وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ»، [9] فرموده: «و
الاستعفاف من الوضع خیر لهن.»: خویشتنداری برای او بهتر است از برداشتن
چادر. [10] [1]. تبیان، ج 7، ص 383- مجمع البیان، ج 7، ص 140. [2]. تبیان، ج 7، ص 48. [3]. مجمع البیان، ج 7، ص 155. [4]. همان، ج 2، ص 387. [5]. نساء/ 6. [6]. کشّاف، ج 1، ص 502. [7]. نور/ 33. [8]. کشّاف، ج 3، ص 64. [9]. نور/ 60. [10]. کشّاف، ج 3، ص 76.
اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبدالنبی الجزء : 1 صفحة : 125