اسم الکتاب : مسئله انتظار المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 11
اين ظهور را
با دو زبان «فطرت» و «عقل» مى شنود.
و به عبارت
روشن تر:
ايمان به
ظهور مصلح جهانى جزئى از «عشق به آگاهى»، «عشق به زيبايى» و «عشق به نيكى» (سه بعد
از ابعاد چهارگانه روح انسان) است كه بدون چنان ظهورى اين عشق ها به ناكامى مى
گرايد و به شكست محكوم مى شود.
شايد اين سخن
نياز به توضيح بيشترى داشته باشد و آن اين كه:
مى دانيم
«عشق به تكامل» شعله جاويدانى است كه سراسر وجود انسان را در برگرفته، او مى خواهد
بيشتر بداند، بيشتر از زيبايى ها ببيند، بيشتر از نيكى ها بهره ببرد و خلاصه آنچه
مايه پيشرفت و برترى مى داند بيشتر فراهم سازد.
هيچ گاه
پيدايش اين انگيزه ها را نمى توان با عوامل اجتماعى، روانى، وراثت و تربيت پيوند
داد، گرچه اين عوامل در تضعيف يا دامن زدن به آنها سهم مهمّى دارند، ولى اصل وجود
آنها، جزء بافت روان انسانهاست و جزء ابعاد اصلى روح او، بدليل اين كه هيچ جامعه و
هيچ ملتى هرگز از اين انگيزه ها تهى نبوده است.
خلاصه، علاقه
انسان به پيشرفت و تكامل، به دانايى و زيبايى و به نيكى و عدالت، علاقه اى است
اصيل، هميشگى
اسم الکتاب : مسئله انتظار المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 11