اسم الکتاب : خمس دستور مهم اسلامى، مطابق فتاواى مكارم شيرازى المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 21
زمان عليه
السلام از طرف آن حضرت خمس به شيعيان بخشيده شده است.
بنابراين،
اگر قبول كنيم خمس در همه درآمدها هم واجب است بايد بخشودگى آن را نيز در زمان
غيبت بپذيريم!
پاسخ اين
سؤال تقريباً در تمام كتب فقه اسلامى آمده است و آنها كه گمان مىكنند اين سؤال،
سؤال تازهاى است و يا تنها خودشان احايث تحليل را ديدهاند گرفتار اشتباه بزرگى
هستند.
يك نگاه
كوتاه به كتب فقهى، مخصوصاً كتابهاى مشروحى كه فقهاى متأخّرين نوشتهاند، نشان
مىدهد كه اين موضوع كاملًا مورد توجّه فقها بوده، و به آن پاسخ گفتهاند.
رواياتى كه
موجب اين توهّم شده، چند دسته است:
1- رواياتى
كه در مورد گروه خاصّى مثل كنيزان و اسيران جنگى است.
مىدانيم اگر
جهاد به اذن امام نباشد تمامى غنائمى كه بدست مىآيد مربوط به بيتالمال است و
بايد به اجازه امام مصرف شود و حتى اگر به اذن امام بوده باشد، خمس به آن تعلق
مىگيرد و در صورت نپرداختن خمس، تصرف در آن حرام است.
بنابراين
كنيزانى كه به عنوان غنيمت دست افراد مىافتاد تا خمس آن را پرداخت نمىكردند بر
صاحبانشان حرام بود و حق نداشتند به عنوان يك همسر با آنان رفتار كنند.
پس كسى كه
توجه به اين حكم داشته باشد فرزندى كه از چنان
اسم الکتاب : خمس دستور مهم اسلامى، مطابق فتاواى مكارم شيرازى المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 21