اسم الکتاب : خطوط اقتصاد اسلامى المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 122
بنابراين اگر وام گيرنده در كار توليدى يا تجارى خود كم كند! (هر آنچه
باداباد!).
به همين دليل رباخوار دائماً چاق و چلهتر مىشود، و وام گيرندگان (توده مردم
لاغرتر و ضعيفتر، و چه بسيار رباخوارانى اعم از اشخاص و بانكها كه حتى خانه و لانه
و زندگى و فرش زير پاى بدهكاران خود را به خاطر عدم قدرت بر پرداخت «وام» و «بهره» از آنها
گرفتند، و آنها را بر خاك سياه نشاندند!
و يك روز نگاه مىكنيم مىبينيم، رتاسر خيابانها و كوچهها را بان كها رباخوار
گرفتهاند، و تمام يا غالب خانهها و مغازهها و دستگاههاى توليدى در گرو آنها
(يعنى در واقع در ملك آنها) است!.
***
و از اين جا مىفهميم اگر در اسلام
«ربا» شديداً تحريم شده و مزارعه و مضاربه و مانند آنها (شركت كار و سرمايه در امر
توليد و تجارت) اجازه داده شده بخاطر آن است كه رباخوار سود بىضرر مىبرد، ولى
مزارعه كننده و مانند آن در سود و زيان هر دو (با نرخ عادلانهاى) شركت دارند، اگر
درآمدى نداشت هيچ كدام نمىبرند و اگر زيانى داشت هر دو آن را مىپذيرند، و اگر
سود دات به نحو عادلانه هر دو استفاده مىكنند.
و اين مغلطهاى را كه ناآگاهان از مسائل اسلامى مىكنند و مىگويند شركت در
ابزار توليد يك نوع رباخوارى است، دليل بر آن است كه يا رباخوارى را درست تجزيه و
تحليل نكردهاند، و يا احكام اسلامى را در اين زمينه نمىدانند.
به هر حال (ربا) به عنوان يك گنج بادآورده در اسلام محكوم است و يك درد
بىدرمان محسوب مىشود.
رباخوارى مفتخوارى، و مكيدن خون ديگران و دزدى حاصل دسترنج زحمتكشان است.
و اين يكى ديگر از فلسفههاى تحريم ربا محسوب مىشود.
***
اسم الکتاب : خطوط اقتصاد اسلامى المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 122