اسم الکتاب : خدا را چگونه بشناسيم المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 91
معلول خاص به
وجود مى آورد و هر معلولى نيز از يك علت خاص به وجود مى آيد. اگر كسى پا روى زمين
نرمى بگذارد جاى پاى مخصوص خود را بر جاى مى گذارد. تمام كارهاى ما و ساير انسانها
با وضعيت ساختمان جسمى و روحى ما تناسب دارد. اين قاعده در هر كارى كه از فاعلى سر
مى زند جارى است.
از اين دو
موضوع به يك نتيجه مى رسيم؛ خوبيها و بديهاى جهان از يك منشأ ناشى نمى شود. خالق
خوبيها نمى تواند باعث شرو بدى باشد و شُرور از يك خالق و علت ديگرى به وجود
مى آيند. بنابراين نمى توان گفت خالق و آفريننده خوبيها همان آفريننده شر است بلكه
بايد آفريدگار اين دو با هم فرق مى كنند.
عقيده به
«ثنويت» و دوگانهپرستى از همين موضوع به وجود آمده است. اين كه خالق خوبيها
قدرت آفريدن امور بد را ندارد و امور شّر از خالقى است، كه قدرت بر خوبىها ندارد،
باعث شد تا اعتقاد به دو نيرو و آفريدگار به نام «يزدان»
و «اهرمن» شكل بگيرد. «يزدان»
مبدأ نور و «اهرمن» مبدأ ظلمت است.
اين انديشه
از يك سو قدرت مطلق آفريدگار جهان را محدود مى كند و باعث مى شود تا يك سلسله از
حوادث و موجودات جهان از حيطه قدرت او خارج شوند. از سوى ديگر چنين انديشهاى
مبناى توحيد را نابود مى كند و به جاى آن به دنبال اثبات دو مبدأ براى عالم هستى
است. اين چيزى است كه شرك خوانده مى شود و مبارزه پيامبران با همين مشكل بوده است.
اسم الکتاب : خدا را چگونه بشناسيم المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 91