شده است، زيرا براى كسانى كه تقواى الهى پيشه كنند و ايمان به رسول اللَّه
بياورند سه پاداش بيان فرمود:
نخست اينكه: خداوند دو سهم و نصيب از رحمتش به چنين افراد مىبخشد، سهمى به
خاطر ايمان، و سهمى به خاطر تقوا، و يا سهمى به خاطر ايمان به انبيا پيشين و سهمى
به خاطر ايمان به پيغمبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم، زيرا با اينكه مخاطب
در آيه مؤمنانند به آنها دستور مىدهد به رسول خدا (محّمد صلى الله عليه و آله و
سلم) ايمان بياورند و شأن نزول آيه نيز نشان مىدهد كه درباره گروهى از اهل كتاب و
مسيحيان حبشه است كه قرآن را شنيدند و به پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم
ايمان آوردند. [1]
ديگر اينكه خداوند به خاطر اين ايمان و تقوا نورى براى آنها قرار مىدهد كه
راه خود را به وسيله آن باز كنند (وَيَجْعَلْ
لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ).
گرچه بعضى خواستهاند مفهوم آيه را مقيد كرده و اشاره به نورى بدانند كه در
صحنه قيامت در پيشاپيش مؤمنان و طرف راست آنها حركت مىكند همانگونه كه در آيه 12
سوره حديد آمده است «يَوْمَ تَرَى
الْمُؤمِنِيْنَ وَالْمُوْمِناتِ يَسْعَى نُوْرُهُم بَيْنَ أَيْدِيْهِمْ و
بِايْماتِهِمِ» ولى هيچگونه دليلى بر اين تقييد در آيه مورد
بحث نيست، بلكه مفهوم آن همان گونه كه در تفسير الميزان نيز آمده است مفهوم
گستردهاى است كه دنيا و آخرت را شامل مىشود، و به اين ترتيب نشان مىدهد كه در
ميان «تقوا» و «روشن بينى» رابطه نيرومندى است.
ديگر اينكه: گناهان آنها را در پرتو ايمان و تقوا مىبخشد و مشمول رحمت خاصش
مىسازد (وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّه غَفُورٌ
رَحِيْمٌ).
توضيحات:
1- رابطه علم و تقوى در احاديث اسلامى
در روايات اسلامى نيز تأثير تقوا بر مسأله علم به وضوح بيان شده، اين روايات
[1]. كِفل (بر وزن طِفل) به معناى بهرهاى است كه نياز
انسان يا مرتفع مىكند، و بعضى معتقدند كه اين واژه در اصل يك لغت حبشى بوده كه در
لسان عرب وارد شده است.