باشند يا زياد .... و بعضى در خواب مىبينند صدا را در بيدارى مىشنوند و
فرشته را مشاهده مىكنند و امام و پيشواى (عموم مردم جهان) هستند». [1]
***
2- حقيقت وحى چيست؟
درباره حقيقت وحى سخن بسيار گفتهاند، ولى ناگفته پيداست راه يافتن به عالمى
كه ما را به آن راه نيست و به كلى از آن بيگانهايم ممكن نيست، حتى اگر شخص پيغمبر
صلى الله عليه و آله و سلم نيز براى ما شرح دهد، ما جز شبحى از اين جهان مرموز و
اسرارآميز نخواهيم ديد.
اين به آن مىماند كه يك فرد «بينا» بخواهد براى كسى كه «نابيناى مادرزاد» است
منظره اشعه زيباى آفتاب، و امواج لرزان دريا، و بالهاى رنگارنگ طاووس، و منظره
جالب گلها و شكوفهها را در يك باغ خرم و سرسبز توضيح دهد.
ممكن است اين الفاظ تصورات مبهمى براى او ايجاد كند، ولى قطعاً حقيقت اين
مسائل را نابينا در نمىيابد.
ولى ما مىتوانيم وحى را از طريق آثار و اهداف و نتايجش توضيح دهيم، و بگوييم
وحى همان القاى الهى است كه به منظور تحقق نبوت و بشارت و انذار صورت مىگيرد، يا
بگوييم نورى است كه خداوند به آن هركسى از بندگانش را اراده كند هدايت مىكند، يا
بگوييم وسيلهاى است براى ارتباط با عالم غيب و درك معارف از آن عالم.
و شايد به همين دليل است كه قرآن مجيد تنها از آثار وحى سخن گفته، نه از حقيقت
آن!
و ما نبايد از اين معنا دچار شگفتى شويم، و يا عدم درك حقيقت آن را دليل بر
نفى وجود آن بگيريم، و يا توجيهات مادى و جسمانى براى آن كنيم، عالم نبوت كه سهل
است گاه در جهان حيوانات ما آنها را موجوداتى پستتر از خود