اسم الکتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 302
راه طبيعى و مؤثّر و پيوسته براى كنترل غرايز و خواستههاى نامشروع، ياد خدا،
ياد مقام اولياى خدا، ياد كيفرهاى خطا كاران و ياد پاداش فرمانبرداران اوست.
قرآن، مردان خدا را چنين معرّفى مىكند: «رِجال لَاتُلْهِيهِمْ تِجَارَة و لَابَيْع عَنْ ذِكْرِ
اللَّهِ وَ اقَامِ الصَّلَوةِ وَ ايتَاء الزَّكَوةِ؛ مردانى كه نه تجارت و نه معاملهاى آنان را از ياد خدا و برپاداشتن نماز و
اداى زكات غافل نمىكند.» [1] ناگفته پيداست غفلت از خدا و بىخبرى از او موجب تيرگى عقل
و خرد و كم فروغى نور وجدان مىگردد.
اميرمؤمنان عليه السلام براى ياد خدا اهمّيّت خاصّى قائل شده و درباره آن چنين
مىگويد:
«انّ اللَّه جعل الذكر جلاء للقلوب،
تسمع به بعد الوقرة و تبصر به بعد العشوة و تنقاد به بعد المعاندة؛
خداوند ياد خود را صيقل و روشنايى دلهاى بندگان قرار داده كه در پرتو آن گوش
آنها شنوا مىشود و چشم آنها بينا مىگردد و به جاى دشمنى و ستيزهجويى،
فرمانبردار مىشوند». [2] على عليه السلام در اين جملهها «غفلت» را يك نوع كرى و كورى براى دلها
مىداند كه موجب سركشى و ستيزهجويى و دشمنى انسان با حقّ و حقيقت مىگردد و در
برابر آن، «ياد خدا» را مايه شنوايى و روشنى دل معرّفى مىكند كه غرايز سركش را
مهار كرده و او را از ستيزهجويى با حقيقت باز مىدارد.
بنابر اين بيان، يك فرد غافل از خدا و كيفرها و پاداشهاى او، بسان يك فرد كور
و كرى است كه بر اسب سركشى سوار باشد، بدون ترديد اسب او را به سنگها خواهد كوبيد
و در ميان درّهاى پرتاب خواهد كرد، ولى افرادى كه دلهايى بيدار و متذكّر دارند،
واكنش اعمال خود را از نزديك مشاهده مىكنند، سخن حق را كاملًا مىشنوند و نفس
سركش را با ياد خدا مهار مىنمايند.