اسم الکتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 125
را براى زير دستان از حفظ بخواند، نمىگويند فلانى پيام فرماندهى را خواند؟
آيه ياد شده بسان آيههاى ديگرى است كه درباره پيامبر نازل گرديده و او را
چنين معرّفى كرده است: «يَتْلُوا عَلَيْهِمْ
آياتِهِ؛ كه آيات او را بر آنها بخواند». [1] اين حقيقت
مخصوصاً با توجّه به تاريخ زندگى پيامبر كه همواره قرآن و وحى را از حفظ مىخواند
بخوبى روشن مىشود.
5-/ نويسنده نامبره تحت عنوان «پيامبر معلّم است» يك سلسله روايات و متون
تاريخى آورده كه اسلام و پيامبر طرفدار علم و دانش و نوشتن بود؛ مثلًا، طلب دانش
را بر هر مرد و زن لازم شمرده، حتّى معلّمان و دانش طلبان را بر كسانى كه مشغول
عبادتهاى مستحبّى بودند ترجيح داده و در كنار مسجد آموزشگاهى (صفّه) تشكيل داده
بوده كه افراد مسلمان در آنجا دانش بياموزند و خود او نيز برنامه كلاس را به عهده
مىگرفت و در جنگ «بدر» از اسراى جنگى خواست كه هريك به ده نفر از مسلمانان نوشتن
بياموزند و آزاد شوند.
وى پس از نقل اين مطالب نتيجه مىگيرد كه: آيا مىتوان تصوّر كرد چنين رهبرى
كه اين همه در فكر تعليم و آموزش پيروانش بوده، خود را از فوايد خواندن و نوشتن
محروم ساخته باشد؟!
پاسخ: آنچه نويسنده محترم از شواهد تاريخى و آثار
اسلامى نقل كرده همه صحيح است؛ ولى هرگز مدّعاى او را (پيامبر اسلام پيش از بعثت و
پس از آن مىخواند و مىنوشت) ثابت نمىكند؛ زيرا طرفدارى اسلام از علم و دانش از
طرق گوناگون، بر كسى پوشيده نيست.
و بحث در اين است كه آيا پيامبر اسلام پيش از بعثت و پس از آن از اين توانايى
استفاده مىكرد و بر خلاف صريح آيه 48 سوره عنكبوت، دست به خواندن و نوشتن مىزد؟
و آيا طرز تعليم پيامبر بسان معلّمان امروز بوده كه از