اسم الکتاب : انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 211
نور هدايت
اين حديث را سه بخش مىكنيم:
1.
«الا انَّ الدُّنيا»
: نخست حضرت مىفرمايد: دنيا بار سفر را بسته و پشت كرده و رفته و آخرت پربار
در حال آمدن است. تعبير «ارتحال» (بار سفر را بستن و كوچ كردن) و تعبير «احتمل»
درباره آخرت، با آنكه هنوز دنيا نرفته و آخرت نيامده، براى اين است كه گاهى هر
چيزى را كه مشرف به وقوع است به صورت ماضى تعبير مىكنند مىگويند مىبينى دنيا
تمام شد و آخرت آمد. يعنى فرصت دنيا اندك و آمدن آخرت قطعى است.
2.
«الا وَإنَّكُمْ فى يَومِ عَمَلٍ لا حِسابَ فيهِ؛
شما در روزى هستيد كه روز عمل است و حسابى در كار نيست». اين مسأله مهمّى است
كه طبيعت دنيا با طبيعت آخرت تفاوت خاصّى دارد. اينجا بايد فقط عمل كرد و كشت و در
آنجا درو كرد و ثمرش را ديد. اينكه گاهى انسان در دنيا مكافات اعمالش را مىبيند،
مسائل جزئى و خاص است و كلّى و همگانى نيست. اين تفاوت بسيار مهمّى بين دنيا و
آخرت است و چون در دنيا حساب و كتابى در كار نيست انسان اهمّيّت چندانى نمىدهد
براى اينكه نتيجه عملش را ملموس و عينى نمىبيند، امّا وقتى در آخرت نتايج قطعى
اعمالش را مىبيند در صدد برمىآيد كه جبران كند، ولى فرصت از كف رفته است و
بازگشتى نيست.
از آيات قرآن برمىآيد كه يكى از اسفناكترين حالات مجرمان هنگامى است كه
مىفهمند بد كردهاند، آنگاه مىخواهند جبران كنند و فرياد مىزنند، امّا كسى به
آنان گوش نمىدهد.