اسم الکتاب : از تو سوال مى كنند( مجموعه سوالات قرآنى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله) المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 164
نتيجه اين كه گروهى از آيات قرآن علم غيب را منحصر به خداوند كرده، و از
ديگران نفى مىكند، و گروهى ديگر براى پيامبران اولوالعزم و غير اولوالعزم و حتّى
غير پيامبران نيز اثبات مىكند. با اين دو گروه از آيات قرآن چه بايد كرد؟ پاسخ
اين سؤال، و نحوه تفسير اين دو گروه از آيات قرآن، در آياتى ديگر از قرآن مجيد
آمده است، و بايد قرآن را با قرآن تفسير كنيم.
در آيه شريفه 26 و 27 سوره جن مىخوانيم:
«عَالِمُ الْغَيْبِ
فَلَا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَداً* إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِنْ رَّسُولٍ
فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَداً»؛ داناى غيب اوست، و هيچ كس را بر اسرار غيبش آگاه
نمىسازد، مگر پيامبرانى كه (آنان را برگزيده و) از آنها راضى است. مراقبينى از
پيش رو و پشت سر براى آنها قرار مىدهد».
معناى اين آيه اين است: «كسى كه بالذّات عالم بر غيب است فقط خداست، اما ممكن
است انبيا و اوليا نيز به تعليم الهى عالم بر غيب شوند» بنابراين منظور از گروه
اوّل كه علم غيب را منحصر در خدا مىكند علم غيب ذاتى است، و گروه دوم ناظر بر علم
غيبى است كه خداوند به انبيا و اوليايش تعليم داده است. اين مطلب در خطبه 128
نهجالبلاغه كه در مباحث پيشين به آن اشاره شد نيز آمده است.
آيه شريفه 59 سوره انعام شاهد ديگرى بر مدّعاى ماست. به اين آيه توجّه كنيد:
«وَعِنْدَهُ
مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَايَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ»؛ كليدهاى غيب تنها نزد اوست؛ و جز او كسى آن را نمىداند».
طبق اين آيه شريفه كليدهاى غيب تنها نزد خداست و غير از او كسى آن را در
اختيار ندارد؛ امّا طبق آنچه حضرت على عليه السلام در خطبه 128 نهجالبلاغه آورده،
گاه
اسم الکتاب : از تو سوال مى كنند( مجموعه سوالات قرآنى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله) المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 164