بنابراين تفاوتى در حرمت شراب بين كم و زياد آن وجود ندارد. و علّت آن اين است
كه اگر بدين وسيله به افراد ضعيف الايمان چراغ سبز داده شود، حريم اين قانون الهى
شكسته مىشود. چون يك نفر مىگويد: «با چند قطره» ديگرى «با يك استكان» سوّمى «با
يك ليوان» و نفر چهارم مدعى مىشود كه اگر «يك بطرى شراب» هم بخورد مست نمىشود، و
ديگر قابل كنترل نخواهد بود. لذا براى اين كه بتوان كنترل كرد كم و زياد آن حرام
شده است.
سؤال: مشروباتى به نام آبجو در بازار است كه گاه هيچ
الكل ندارد، و گاه الكل آن بسيار كم است. آيا استفاده از آن جايز است؟
جواب: در صورتى كه مست كننده نباشد و الكل ندارد
حرام نيست.
سؤال: مىدانيم الكل طبّى و صنعتى كه قابل شرب نيست
نجس و حرام نمىباشد. حال اگر آن را رقيق كنند به گونهاى كه قابل شرب شود چه حكمى
دارد؟
جواب: در اين صورت هم نجس و هم حرام است. و
متأسّفانه بعضى از سودجويان چنين الكلى را در اختيار عدّهاى از جوانان گذاشتند كه
در نهايت برخى از آنها مردند و تعداد ديگر كور و نابينا شدند!
اعجاز حكمى و قانونى
يكى از نشانههاى عظمت اسلام قوانين و احكام آن است، كه مىتوان از آن به
اعجاز حكمى و قانونى تعبير كرد. زيرا اين آيين الهى 1400 سال قبل قوانين و احكامى
براى بشر به ارمغان آورده، كه امروز ارزش آن روشن شده است. مثلًا حضرت رسول صلى
الله عليه و آله در مورد ملاك برترى انسان در ابتداى بعثت فرمود: