اسم الکتاب : اخلاق اسلامى در نهج البلاغه( خطبه متقين) المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 112
مثل گرما و سرما حفظ كرده و از رسيدن مصائب به انسان جلوگيرى مىكند 3. زينت
انسان است.
«ريش» كه در آيه آمده در اصل واژه
عربى به معناى پرهاى پرندگان است و از آنجا كه پرهاى پرندگان لباسى طبيعى در اندام
آنها است به هرگونه لباس نيز گفته مىشود، ولى چون پرهاى پرندگان غالباً به
رنگهاى مختلف و زيبا است، يك نوع مفهوم زينت در معنى كلمه ريشى افتاده است علاوه
بر اين به پارچهاى كه روى زين اسب يا جهاز شتر مىاندازند «ريش» گفته مىشود،
بعضى از مفسران و اهل لغت نيز آن را به معنى وسيعترى اطلاق كردهاند و آن هر گونه
اثاث و وسائل مورد نياز انسان است، اما مناسبتر در آيه فوق همان لباسهاى زينتى و
جالب است. [1]
در آيه فوق به دو ويژگى لباس، يعنى عيبپوشى و زينت اشاره شده است.
ب- در اين آيه تعبير به «انزلنا» شده است، يعنى (فرو فرستاديم) و ظاهرش اين
است كه از بالا فرستاديم و اين تعبير با لباسى كه از پشم حيوانات يا مواد گياهى
تهيه مىشود مناسب نيست، زيرا حيوانات و گياهان روى زمين هستند، و احتياجى براى
تهيه لباس به فرو فرستادن نيست.
بعضى از مفسران خواستهاند بگويند مراد همان نزول مكانى است، يعنى از بالا به
پائين آمدن و چون حيات حيوانى و نباتى به آب باران بسته است و آن از آسمان نازل
مىشود، تعبير به «انزلنا» شده است. و در سوره حديد آيه 25 «انزلنا الحديد» «آهن
را فرو فرستاديم» براى اين است كه سنگهاى عظيم آسمانى كه تركيبات آهن در آن وجود
داشته به سوى زمين جذب شده، ولى مناسب اين است كه نزول را نزول مقامى بگيريم،
همچنان كه موارد استعمال هم در عرف دارد، مثلًا