اسم الکتاب : آيين ما( اصل الشيعة) المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 252
براى مرد و زن بر اثر عواملى به وجود مىآيد و آنها را به جدايى مىكشاند،
بكاهد.
اما متأسّفانه برادران اهل سنّت ما، از اين فايده بزرگ محروم شدهاند؛ زيرا
دانشمندان و علماى آنها حضور دو شاهد عادل را شرط نمىدانند. به همين دليل آمار
طلاق در ميان آنها بيشتر است و اين مصيبت بزرگ اجتماعى به صورت ناراحت كننده در
اجتماعات آنان در حال گسترش مىباشد.
بدبختانه بسيارى از ما و آنها از فلسفههاى عالى احكام اسلام و اسرار اجتماعى
آن غافليم. در حالى كه اگر توجه مىداشتيم و به آنها عمل مىكرديم سعادت همه جانبه
نصيب ما مىشد و در اين زندگى پر رنج و مشقت و آميخته به انواع بدبختيها گرفتار
نمىشديم، اساس خانوادهها اين چنين متزلزل نمىگشت و نظام زندگى زناشويى دچار اين
نابسامانى و هرج و مرج نمىشد.
يكى ديگر از مهمترين شرايط طلاق اين است كه شوهر از روى اجبار و اكراه و يا در
حال غضب و ناراحتى كه تعادل فكرى خود را از دست داده باشد، اقدام به اين امر نكند،
و همچنين زن بايد از عادت ماهانه پاك شده باشد، و پس از پاك شدن، مرد با او آميزش
جنسى نكرده باشد. روشن است كه اين قيود نيز در تقليل طلاق مؤثر مىباشد.
داستان طلاق ثلاث
دانشمندان شيعه در اين مسأله متفقند كه طلاق ثلاث (سه طلاق را در يك مجلس
دادن) در حكم يك طلاق است و موحب تحريم زن بر مرد نمىشود، بلكه مىتواند، رجوع
كند، احتياج به محلل نيز ندارد.
ولى اگر سه طلاقى در سه مجلس واقع گردد، به اين معنا كه نخست مرد طلاق دهد،
سپس رجوع كند، مجدداً طلاق دهد و رجوع نمايد، در مرتبه سوم كه طلاق داد بر يكديگر
حرام مىشوند و حق ازدواج مجدد ندارند مگر اينكه آن زن
اسم الکتاب : آيين ما( اصل الشيعة) المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 252