اسم الکتاب : آيين ما( اصل الشيعة) المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 246
خواهد آمد، ازدواج موقّت، هم در متون قرآن مجيد آمده و اخبار نبوى، و عمل
گروهى از صحابه نيز بر آن بوده است، منتها جمعى مدّعى نسخ اين حكم اسلامى هستند كه
خواهيم ديد دليل قانع كنندهاى بر نسخ آن ندارند.
نتيجه بحث در پيرامون «ازدواج موقت»
از بحثهايى كه تاكنون درباره ازدواج موقت داشتيم چنين نتيجه مىگيريم:
ازدواج عبارت است از يك نوع علاقه و ارتباط خاص ميان زن و مرد كه آثار مختلف
حقوقى در بر دارد، ازدواج نيازمند به عقد مخصوصى است كه با ايجاب و قبول تحت شرايط
معينى انجام مىگيرد.
اگر ازدواج از نظر «مدت» هيچگونه قيد و محدوديتى نداشته باشد «ازدواج دائم»
صورت مىگيرد كه براى هميشه باقى خواهد بود مگر اينكه چيزى از قبيل طلاق و امثال
آن موجب از هم پاشيدن آن شود.
ولى اگر مدت آن معين و محدود- يك روز، يك ماه، يك سال يا بيشتر- باشد «ازدواج
موقت و غير دائمى» خواهد بود، ولى از نظر مفهوم ازدواج و همسرى هيچ گونه فرقى ميان
اين دو نيست، تنها تفاوتى كه وجود دارد همان اختلاف طول مدت اين دو نوع از ازدواج
مىباشد.
اين دو نوع ازدواج در بسيارى از احكام و آثار مشتركند، تنها در موارد محدودى
با هم متفاوتند ولى اين تفاوت يك تفاوت اصولى و جوهرى نيست، بلكه مانند تفاوت
صنفهاى يك نوع است مثل تفاوت نژاد سياه و سفيد، با حفظ وحدت كلمه و حقيقت. اين
اختلاف كيفيت منحصر به عقد ازدواج، و شركت دو انسان در زندگى، نيست بلكه نظير اين
نوع اختلاف در انواع معاملات و مالكيت كه به واسطه خريد و فروش به وجود مىآيد
هست؛ مثلًا گاه مىشود انسان معامله مطلق و بدون قيد و شرط انجام مىدهد، اثر چنين
معاملهاى
اسم الکتاب : آيين ما( اصل الشيعة) المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 246