اسم الکتاب : آيين ما( اصل الشيعة) المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 228
نماييد و زنانى را كه متعه [/ ازدواج موقت] مىكنيد واجب است كه مهر آنها را
بپردازيد ...». [1] (مضمون
آيه اين است كه غير از آن زنانى كه گفته شد بر شما حلال است كه با اموال خود آنها
را به دست آوريد: از طريق ازدواج نه زنا، و هر كدام را متعه كرديد اجرا (مهر) آنها
را واجب است بپردازيد و گناهى بر شما نيست كه عقد متعه را با مدت و اجرت بيشترى
تجديد نماييد).
جمله اسْتَمْتَعْتُمْ» كه در اين آيه وارد شده يكى از اين دو معنا را دارد: يا منظور همان معناى
لغوى آن يعنى «بهره بردارى و التذاذ و انتفاع» است يا منظور «عقد متعه» است كه در
عرف شرع به اين معنا آمده.
مسلماً معناى اوّل مراد نيست، به دو دليل:
1. اين موضوع در ميان علماى علم «اصول» مورد اتّفاق است كه اگر لفظى در قرآن
مجيد وارد شد كه محل دو معنا بود: «معناى لغوى» و معناى «عرف شرع» بايد بر معناى
دوم حمل شود، ولذا الفاظ «صلوة» و «صوم» و «زكات» و «حج» را كه در قرآن ذكر شده به
معناى لغوى نگرفتهاند، بلكه بر معناى شرعى آن حمل نمودهاند.
2. عده زيادى از صحابه پيغمبر صلى الله عليه و آله و تابعين (آنهايى كه بعد از
صحابه روى كار آمدند) قائل به جواز متعه بودهاند مانند اميرمؤمنان على عليه
السلام و ابن عباس.
داستان مناظره و بحث او با عبداللَّه بن زبير معروف است، و همه آن را نقل
كردهاند و حتى شعرا هم در اشعار خود آوردهاند يكى از آنها مىگويد: