اسم الکتاب : آيين ما( اصل الشيعة) المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 201
5. حجّ
يكى از بزرگترين اركان اسلام در نظر شيعه حج است، و طبق رواياتى كه در كتابهاى
شيعه نقل شده كسى كه حج را ترك كند او را مخير مىسازند كه يهودى از دنيا برود يا
نصرانى! و چنين كسى در آستانه «كفر» است همان طور كه آيه شريفه نيز اشارهاى به
اين مطلب دارد: «وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِىٌّ
عَنِ الْعَالَمِينَ»؛ و هر كس كفر ورزد (و حج را
ترك كند به خود زيان رسانده) و خداوند از همه جهانيان بى نياز است». [1]
حج در حقيقت يك نوع جهاد بدنى و مالى است، بلكه حج جهاد معنوى است همان طور كه
جهاد، حج حقيقى مىباشد و با دقت در اسرار و آداب اين دو دستور اسلامى يك نوع وحدت
و هماهنگى در ميان آن دو به خوبى احساس مىگردد.
در صورتى كه شرايط عمومى از قبيل «بلوغ و عقل» و شرايط خصوصى از قبيل مستطيع
بودن (داشتن زاد، توشه، مركب، سلامت بدن و امنيّت راه) در انسان جمع باشد حج يك
مرتبه در تمام عمر واجب مىشود، البتّه وجوب آن وجوب فورى است و نمىتوان آن را
تأخير انداخت.
«حج» بر سه نوع است: حج افراد كه آيه
زير به آن اشاره مىفرمايند: «وَللَّهِ
عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ»؛ و براى خدا بر
مردم است كه آهنگ خانه او كنند ...». [2] و حج قران كه در اين آيه به آن اشاره شده: «وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ للَّهِ»؛ و حج و عمره را براى خدا به اتمام رسانيد ...» [3] و حج تمتع كه
اين آيه ناظر به آن است: «فَمَنْ تَمَتَّعَ
بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ»؛ هر كس با ختم
عمره حج را آغاز كند ...». [4]