اسم الکتاب : آيين ما( اصل الشيعة) المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 169
اصل چهارم: عدل
چهارمين ركن ايمان از «نظر شيعه اماميه» اعتقاد به «عدالت» خداست، يعنى خداوند
نسبت به هيچ كس ظلم و ستم نمىكند، و كارى را كه عقل سالم آن را زشت و قبيح و
ناپسند مىشمارد انجام نمىدهد.
شيعه اين موضوع را يكى از اصول عقايد مذهبى مىداند و به طور مستقل از آن بحث
مىكند؛ در حالى كه مسأله «عدالت» در واقع يكى از صفات خداست، و مىبايست در بحث
توحيد و صفات خدا مطرح شود، و جزئى از جزئيات آن بحث باشد ولى يك نكته موجب شده كه
شيعه آن را به عنوان يك اصل مستقل بپذيرد و آن اينكه:
اشاعره (پيروان ابوالحسن اشعرى [1] كه گروه بزرگى از اهل سنّت را تشكيل مىدهند) معتقدند كه
عقل ما مطلقاً در هيچ مورد قادر به درك خوب و بد (حسن و قبح) نيست و در اين مسأله
بايد تنها از قوانين آسمانى الهام بگيريم. آنچه را شرع خوب معرفى كرده، خوب و آنچه
بد معرفى كرده، بد؛ بدانيم و به عبارت ديگر اصلًا خوب و بدى در واقع جز آنچه شرع
بگويد وجود ندارد!
حتى اگر خداوند افراد نيكوكار و با ايمان را براى هميشه در دوزخ نگاه دارد و
افراد بدكار و گناهكار را به بهشت بفرستد، باز كار ناپسند و بر خلاف عدلى
[1]. ابوالحسن على بن اسماعيل اشعرى
(260-/ 324 يا 330 ق) مؤسس مذهب اشعريه است
اسم الکتاب : آيين ما( اصل الشيعة) المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 169