اسم الکتاب : آيين ما( اصل الشيعة) المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 112
5. ابن اثير در «نهايه» در ماده لغت «قمح» چنين نقل مىكند:
«وفِي حَدِيثِ عَلِيٍّ عليه السلام
قَالَ لَهُ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله: سَتَقْدِمُ عَلَى اللَّهِ أنْتَ
وَشِيعَتُكَ رَاضِينَ مَرْضِيِّينَ، وَيَقْدِمُ عَلَيْكَ عَدُوُّكَ غِضَاباً
مُقْمِحِينَ، ثُمَّ جَمَعَ يَدَهُ إلى عُنُقِهِ يُرِيهُمُ كَيْفَ الإقْمَاح؟!
؛ در حديث على عليه السلام وارد شده كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به او
فرمود: تو و شيعيانت به زودى بر خدا وارد خواهيد شد در حالى كه هم شما از او خشنود
هستيد، و هم او از شما، و دشمنان تو با قيافههاى تاريك در حالى كه سرهاى آنها از
تنگى غل و زنجير به بالا نگهداشته شده بر تو وارد مىشوند». [1]
اين حديث را نيز «ابن حجر» گويا در «صواعق» [2] و جمع ديگرى از طرق ديگر نقل كردهاند و از
مجموع آنها استفاده مىشود كه اين حديث از احاديث مشهوره است. [3]
6. زمخشرى در كتاب «ربيع الأبرار» از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل
مىكند كه فرمود:
؛ در روز رستاخيز من متمسك به خدا مىشوم، و تو به من، و فرزندانت به تو متمسك
مىشوند و شيعيان آنها به آنها، سپس خواهى ديد ما را به كجا مىبرند (به سوى
بهشت)». [4]
و اگر كتابهاى حديث مانند «مسند احمد بن حنبل» و «خصائص نسائى» و امثال آنها
را بررسى و تتبع كنيم به آسانى مىتوانيم چندين برابر اين احاديث را
[1]. النهاية في غريب الحديث والأثر،
ج 4، ص 106، ماده «قمح»
[2]. الصواعق المحرقه، ص 154 چاپ
قاهره؛ فصول المهمة، ص 105؛ مجمع الزوائد، ج 9، ص 131 به نقل ازمعجم اوسط طبرانى؛
لسان العرب، ج 2، ص 564، چاپ بيروت؛ شواهد التنزيل حسكانى، ج 2، ص 357؛ كنزالعمال،
ج 13، ص 156 چاپ حلب