responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : معارف اسلامی المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    الجزء : 81  صفحة : 15

خبرها
موسوی سید حسین

 

 

نخستین دانش‌نامۀ قرآن و شیعه رونمایی می‌شود

نخستین دانش‌نامۀ «قرآن و شیعه» که از سوی کالج اسلامی لندن به زبان انگلیسی تألیف شده است، پایان تابستان سال جاری در لندن رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، «سید عباس صالحی» مدیر اجرایی دانش‌نامۀ قرآن و شیعه، با اعلام این خبر به ایکنا گفت: دانش‌نامۀ قرآن و شیعه که از سوی کالج اسلامی لندن از سال گذشته تاکنون در حال تدوین بود، هم‌اکنون مراحل نهایی ویرایش را می‌گذراند و تابستان سال جاری رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: این دانش‌نامه که برای نخستین‌بار در سطح جهان منتشر می‌شود، شامل بیش از 40 مقاله در حوزه‌های مختلف علوم قرآنی از دیدگاه شیعه است.

صالحی تصریح کرد: در تدوین این دانش‌نامه تلاش کردیم تا دیدگاه‌های اصیل شیعه را در بحث‌های علوم قرآنی که تاکنون در جهان چندان مطرح نشده‌اند جهانی کنیم. وقتی مستشرقان و دیگران به بحث‌های قرآنی مراجعه می‌کنند، منابع اهل سنّت در دسترس است؛ ما تلاش کردیم نگاه شیعه به بحث‌های قرآنی را به صورت جهانی نشان دهیم.

وی با بیان این مطلب که خدمات شیعیان در بحث‌های قرآنی، تفسیر قرآن و یا حوزه‌های دیگر، بخشی از مقالات این دانش‌نامه است، تصریح کرد: این دانش‌نامه از سوی محققان ایرانی تدوین شده و مراحل ویرایش و ترجمه‌اش در انگلستان و در کالج اسلامی لندن انجام شده است.

دانش‌نامۀ قرآن و شیعه دارای سه بخش مهم و اساسی است: بخش نخست، دیدگاه‌های شیعه دربارۀ قرآن است که در آن مؤلّفان و قرآن‌پژوهان، مقالات خود را در موضوعات مختلف این حوزه ارائه می‌کنند، بخش دوم، به فعالیت‌هایی اختصاص دارد که شیعیان در طول تاریخ دربارۀ قرآن انجام داده‌اند و در آن، تفاسیر مهم، ترجمه‌ها، دانش‌نامه‌ها و مقالات قرآنی مهم شیعیان ذکر و بررسی شده‌اند.

وی بیان کرد: بخش سوم این دانش‌نامه نیز به بنیان‌های فکری شیعیان بر اساس قرآن اختصاص دارد و در آن مؤلّفان مقالاتی درباره اعتقادات شیعیان و منشأ‌های قرآنی این اعتقادات به رشتۀ نگارش درآورده‌اند، برای نمونه در این مقالات، بررسی شده: اگر شیعه به امامت اعتقاد دارد، منشأ قرآنی آن چیست؟ اگر به عدل الهی اعتقاد دارد، منشأ آن چیست؟ و... .

* * *

پدیدۀ بی‌حجابی و بدحجابی در نهایت موجب از میان رفتن امنیت اجتماعی‌، اخلاقی و روانی زنان می‌شود

مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه گفت‌: پدیدۀ بی‌حجابی و بدحجابی در نهایت موجب از میان رفتن امنیت اجتماعی‌، اخلاقی و روانی زنان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری زنان ایران و به نقل از سازمان اوقاف و امور خیریه، حسن ربیعی با بیان این‌که پای‌بند نبودن به اصول حجاب و عفاف، مخاطرات فرهنگی و اجتماعی فراوانی برای جامعه به‌ویژه نسل جوان به دنبال خواهد داشت‌،‌ اظهار داشت: شیوع بدحجابی و بی‌حجابی و گسترش این فرهنگ ضمن تخریب پایه‌های دینی و اعتقادی نسل جوان و نوجوان، به تدریج قوام خانواده‌ها را سست می‌کند‌.

وی افزود: توصیۀ رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم برخورد صحیح با افرادی که تعمداً یا از روی بی‌توجهی چهرۀ جامعه را از نجابت و عفاف خارج می کنند، باید به طور قاطع اجرا و در قالب قوانین در شریان‌های جامعه جاری شود‌.

ربیعی تصریح کرد: مسئولان اجرایی اعم از وزارت کشور، نیروی انتظامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما لازم است تا مصوّبۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی را درباره عفاف و حجاب مورد توجه و در رأس برنامه‌های خود قرار داده و به خواسته‌های قاطبۀ ملت جامۀ عمل بپوشانند که این روزها به انحای مختلف خواهان برخورد با پدیده بی‌حجابی و بدحجابی در سطح جامعه هستند.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر برخورد قوی و صحیح با مفاسد اجتماعی خواستار جدیت مسئولان در برخورد با مظاهر بدحجابی و بی‌حجابی، اجرای طرح عفاف و حجاب و تبیین و تعمیق فرهنگ حجاب در سطح جامعه شد‌.

وی یادآور شد‌: عفاف و حجاب یکی از ضروریات دین مبین اسلام و از جمله دستورات صریح خداوند متعال در قرآن کریم است که در بیش از 10 آیه تکرار شده است‌.

حسن ربیعی، یکی از اهداف اصلی مبارزۀ ملت ایران در زمان رژیم طاغوت و دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی را اجرای حکم دینی و قرآنی حجاب و رعایت کامل این اصل مسلّم دانست.

* **

طرح فراگیر قرآنی در ایام تابستان اجرا می شود

مدیر شبکۀ رادیویی قرآن گفت: طرح فراگیر قرآنی در ایام تابستان برای همۀ گروه‌های سنّی اجرا می‌شود.

محمدحسین محمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار موج با بیان این مطلب اظهار داشت: طرح فراگیر قرآنی از سوی شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی و شبکه‌های مجازی در فضای تابستان(ماه رجب، شعبان و رمضان) اجرایی می‌شود.

وی افزود: همۀ فعالیت‌های قرآنی، آموزشی، پژوهشی، ترویجی، هنری و حتی خطاطی در حوزۀ قرآن در این طرح قرار می‌گیرند.

مدیر شبکۀ رادیویی قرآن تصریح کرد: نتیجۀ این طرح در پایان تابستان، جشنوارۀ ملی و قرآنی خواهد بود که به صورت یک همایش قرآنی برگزار می‌شود.

وی گفت: این طرح با این هدف برگزار می‌شود که چگونه آموزه‌های قرآنی را در حوزه‌های مختلف دینی، اخلاقی، امید و آگاهی در قالب بحث و گفت‌وگو و سرگرمی قرار بگیرد. محمدزاده اظهار داشت: چگونگی ورود قرآن در زندگی اجتماعی مردم، از دیگر اهداف اجرای این طرح به شمار می رود.

 * * *

ساخت سه در زنانه برای حرم رسول الله (ص)

در حرم پیامبر گرامی اسلام(ص)، محدویت‌هایی برای تشرف خانم‌ها به صحن مطهّر و زیارت مضجع شریف وجود دارد. بر این اساس خانم‌ها نمی توانند مانند آقایان در هر ساعت به بخش‌های اصلی حرم وارد شده و به زیارت بپردازند.

به گزارش خبرگزاری زنان ایران و به نقل از سایت حج ، برای خانم‌ها در صبح‌ها بعد از نماز صبح، ظهر بعد از نماز ظهر و بعد از نماز عشا برای ساعتی با ایجاد محدوه‌ای خاص این امکان فراهم می‌آید تا  به زیارت حرم نایل آمده و در جوار مضجع شریف به نماز و تلاوت قرآن بپردازند. برای ورود به حرم در این ساعت‌ها سه در به شماره های 25، 27 و 29 اختصاص دارد که خانم‌ها می‌توانند از آن درها وارد شده و از مجاری تعیین شده به صحن حرم شریف نبوی بروند.

* * *

حسادت واقعاً زنان را کور می کند!

تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می دهد حسادت می تواند روی قابلیت دیدن زنان اثر بگذارد.

به گزارش خبرگزاری زنان ایران و به نقل از دیلی تلگراف، محققان متوجه شدند حسادت آن‌چنان باعث حواس‌پرتی و پریشانی زنان می‌شود که آن‌ها نمی‌توانند اهداف خاصی را شناسایی کنند و قابلیت بینایی آن‌ها دست‌خوش تغییر می‌شود.

محققان معتقدند نتایج تحقیقات آن‌ها اطلاعات عمیقی را در مورد روابط اجتماعی، قدرت درک و احساس انسان‌ها فاش می‌کند.

دانشمندان از مدت‌ها قبل می‌دانستند که احساسات در روابط اجتماعی می‌تواند روی سلامت جسمی و روحی انسان مؤثّر باشد، اما اکنون به نظر می‌رسد احساسات اجتماعی می‌تواند روی آن‌چه که ما می‌بینیم نیز تأثیر زیادی داشته باشد.

* * *

زنان با گیاهان بیش‌تر حرف بزنند

تأثیر صدای انسان روی سرعت گرفتن رشد گیاهان امری است که به واسطۀ مطالعات پیشین به اثبات رسیده است.

به گزارش خبرگزاری زنان ایران، بر اساس آزمایشی یک ماهه روی رشد گیاهان، دانشمندان دریافتند تأثیر صدای زنان روی رشد گیاهان بیش‌تر از صدای مردان است. در این آزمایش، محققان مشاهده کردند میزان رشد بوتۀ گوجه‌فرنگی زمانی که در معرض صدای زنانه قرار می‌گیرد 2 سانتی‌متر بیش‌تر از زمانی است که در معرض صدای مردانه قرار می‌گیرد . در این آزمایش بهترین صدایی که بر رشد گیاه بیش‌ترین اثر را داشت صدای سارا داروین، نوادۀ گیاه‌شناس افسانه‌ای چارلز داروین بود.

کالین کورسبی، مدیر موسسۀ RHS که انجام این مطالعات را برعهده داشته است، اعلام کرد: «هنوز دلیل این تأثیر مشخص نشده است. شاید بتوان این تأثیر را به گسترده بودن دامنۀ صوتی زنان و تُن صدای آن‌ها نسبت داد. شاید هم امواج صدای آن‌ها پس از برخورد با سطح گیاه تأثیر متفاوتی از خود بر جای می‌گذارد».

گیاهان در این آزمایش، امواج صدا را از طریق هدفونی که به گلدان آن‌ها اتصال داشت، دریافت می‌کردند. در عین حال شرایط همۀ گیاهان یک‌سان بوده و به منظور اطمینان از مساوی بودن شرایط برای همۀ گیاهان، 2 بوتۀ ناظر مشابه در شرایط سکوت تحت نظر گرفته شدند. نتایج نشان داد به صورت میانگین، زنان به نسبت مردان شاهد رشد 5/2 سانتی‌متری گیاه خود بودند. در عین حال برخی مردان شرکت‌کننده در آزمایش به اندازه‌ای تأثیر منفی روی گیاه گذاشته بودند که گیاه مورد آزمایش رشدی کم‌تر از گیاه ناظر و رشد داده شده در سکوت داشت.

* * *

کنگرۀ بزرگداشت «علی بن ابراهیم قمی» برگزار می‌شود

کنگرۀ بزرگداشت محدث عالی‌قدر «علی بن ابراهیم قمی» ملقّب به «شیخ اقدم»، نیمۀ دوم سال جاری به همت پژوهشکدۀ تفسیر علامه طباطبایی(ره) در شهر مقدس قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دین‌پژوهی، حجة‌الاسلام والمسلمین «عبدی» ضمن اعلام خبر برگزاری کنگرۀ بزرگداشت «علی بن ابراهیم قمی» گفت: برخی از آثار مربوط به این کنگره هنوز مراحل نهایی خود را طی نکرده و برخی از آن‌ها 10 تا 20 درصد ناقص است که با تکمیل شدن، امیدواریم این کنگره در نیمۀ دوم سال 89 در قم برگزار شود.

عبدی، تشکیل دومین جلسۀ هیئت امنای پژوهشکدۀ علامه طباطبایی را از دیگر برنامه‌های این پژوهشکده عنوان و اظهار کرد: با برگزاری این جلسه در اواخر خردادماه جاری سیاست‌های کلی پژوهشکده به صورت دقیق تدوین می‌شود.

وی افزود: قدم اول در فعالیت‌های ما، معرفی آثار پژوهشکده است که در نیمۀ اول امسال 20 جلد کتاب چاپ خواهیم کرد که 50 درصد آثار مکتوب، آماده چاپ شده است.

عبدی دربارۀ مابقی آثار نیز گفت: تا 80 درصد فعالیت‌های سایر کتاب‌ها نیز انجام شده که به زودی با خاتمۀ آن، چاپ و توزیع می شوند.

وی با بیان این‌که برخی از این کتاب‌ها درباره کنگرۀ علی بن ابراهیم قمی است عنوان کرد: امیدوارم فرهیختگان و قرآن‌پژوهان، آثار این مؤسسه را مطالعه و ما را در تدوین سیاست‌ها و آثار فاخرتر یاری کنند.

عبدی در خاتمۀ سخنان خود تصریح کرد: پژوهشکدۀ تفسیر علامه طباطبایی زیر نظر آستانۀ مقدسۀ حضرت معصومه (س) فعالیت دارد و آیة‌الله مسعودی، ریاست هیئت امنا و حجةالاسلام عابدی، دبیری آن را بر عهده دارند. هم‌چنین حضرات آیات: امینی، ری‌شهری و حسینی بوشهری و حجج اسلام مهدوی‌راد، عبدالهادی مسعودی و نجارزادگان نیز از اعضای هیئت امنای این پژوهشکده هستند.

شیخ ابوالحسن علی بن ابراهیم قمی مشهور به «شیخ اقدم»، از بزرگان حدیث و فقه و از مفسّران بزرگ شیعه در قرن سوم و چهارم هجری است. او فرزند ابراهیم بن هاشم قمی، از علما و مشایخ بزرگ شیعه‌ است و زمان دو امام معصوم شیعه را درک کرده و تا سال 307 قمری، زنده بود.

وی اولین کسی است که احادیث اهل کوفه را در قم رواج داد. این تلاش بی‌وقفه به حدی بوده ‌است که علی بن ابراهیم توفیق یافته تا تعداد 7140 روایت را نقل کند. او در اواسط عمر یا اواخر عمر، نابینا شد.

* * *

اعتکاف، بهترین کلاس برای درس‌آموزی است

یکی از مدرّسان حوزه و دانشگاه با بیان این‌که فلسفه و درون‌مایۀ اعتکاف را تفکر و اندیشیدن تشکیل می‌دهد، آن را فرصتی مناسب برای خودسازی و رشد آموزه‌های اخلاقی دانست.

مریم معین‌الاسلام، مدرّس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این‌که اعتکاف بهترین کلاس برای درس‌آموزی و رشد آموزه‌های اخلاقی است، اظهار کرد: اعتکاف از نظر لغوی از مادۀ «عکوف» مشتق شده که به معنای نشستن بوده و البته این عمل نه از روی بی‌برنامگی، بلکه عملی است که مورد تأکید اسلام نیز واقع شده و با عنایت به برخی مسائل وجودی انسان طراحی شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر ایام البیض (13، 14 و 15 ماه رجب) ایام دیگری نیز وجود داشته که در سنّت رسول الله(ص) به چشم می‌خورد؛ چنان‌که ایشان 10 روز پایانی ماه مبارک رمضان را نیز به اعتکاف می‌پرداختند.

این مدرّس دانشگاه با اشاره به برخی ویژگی‌های ذاتی انسان اظهار کرد: با توجه به این‌که از ویژگی‌های انسان این است که دچار غفلت، فراموشی، روزمرّگی شده و گاهی تمام توجه او معطوف به دنیا می‌شود به همین دلیل خداوند این تدبیر را اندیشیده است که چند وقت یک بار انسان را فارغ از این ظواهر دنیایی قرار دهد تا او به مسائل عمیق‌تر و جدی‌تر زندگی خود بپردازد و ببیند آیا این مسیری را که انتخاب نموده درست بوده است یا خیر.

معین‌الاسلام گفت: در ایام‌البیض، انسان باید از تمام آن چیزی که در طول روز درگیر آن است، فارغ شده و خود را از آن جدا کند و در یک فضای معنوی به نام مسجد قرار بگیرد و  ـ در این فضا که دارای آداب مشخصی است ـ به اعتکاف بپردازد. البته اعتکاف تنها در صورتی محقق می‌شود که دقیقاً آداب و احکام مورد نظر اسلام رعایت شود.

وی در ارتباط با آداب و احکام اعتکاف اظهار کرد: وقتی معتکف وارد مسجد می‌شود، دیگر حق خروج از مسجد را ندارد، مگر برای انجام کارهای ضروری و دیگر نمی‌تواند به حرف‌های عادی اقدام کند و در این مورد باید به حد ضرورت اکتفا کرد.

این مدرّس دانشگاه ادامه داد: اعتکاف، فرصتی است برای فکرکردن و اندیشیدن در ارتباط با آن چیزی که تا کنون پشت سر گذاشته‌ایم و اگر واقعاً کسی اعتکاف را با تمام آن آداب و احکامی که وارد شده، انجام دهد و با بینش و معرفت بدان بپردازد، همۀ این اعمال دست‌مایۀ آن می‌شود که برای ادامۀ حرکت دارای توان مضاعف شود.

وی افزود: این به عقب نگاه کردن و پیدا کردن نقطه ضعف‌ها، باعث می‌شود تا به شناخت نقاط ضعف و متقابلاً به تقویت نقاط قوّت پرداخته شود و در نتیجه می‌توان ادامۀ راه را با تدبیر و انرژی بیش‌تری طی کرد.

معین‌الاسلام گفت: البته در صورتی این قضیه تحقق پیدا می‌کند که آداب اعتکاف به طور کامل انجام شود و متولّیان امور اعتکاف توجه داشته باشند که فضای آرامی را برای معتکفان ایجاد کنند؛ فضایی که بتوانند در آن به تفکر بپردازند.

وی با انتقاد نسبت به برخی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط برخی متولّیان در این حوزه اظهار کرد: برخی اوقات به قدری برنامه‌های جنبی برای معتکفان برنامه‌ریزی می‌شود که فرصت و اندیشیدن از آن‌ها گرفته می‌شود، باید به این مهم توجه داشت که این سه روز برای این است که معتکفان در یک مسیر کاملاً آرام بتوانند بدون مسائل مخلّ و مزاحم به تفکر و اندیشیدن بپردازند.

وی افزود: برای این منظور باید فضایی معنوی‌ برای آن‌ها فراهم شود و توجه داشت که در این بین یک سرمایۀ انسانی در حال مصرف شدن است و چندین هزار نفر سه روز کار و برنامه‌های خود را رها کرده‌اند که اگر آن آداب و احکام رعایت نشود، در این صورت وقت آن‌ها اتلاف شده است.

معین‌الاسلام گفت: این برنامه هم فرصت است و هم می‌تواند به عنوان یک تهدید مطرح باشد؛ اگر به اهداف اعتکاف توجه شود و تمام اعمال و احکام به درستی انجام شود، بزرگ‌ترین فرصت برای جامعۀ ما خواهد بود. اعتکاف بهترین کلاس درس‌آموزی است و در واقع بهترین دست‌آوردها را از لحاظ معنوی برای جامعۀ ما به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان این‌که اعتکاف خود تمرین اخلاق اسلامی است، اظهار کرد: برای معتکفان این نکته حائز اهمیت است که آیا می‌توانند سه روز با جامعۀ اسلامی تعامل داشته باشند و بدون این‌که حقوق دیگران را زیر پا بگذارند و بدون این‌که هیچ زشتی اخلاقی از خود نشان دهند، سه روز در جمع حضور و ارتباط تنگاتنگی با دیگران داشته باشند و اگر در این سه روز توانستیم یک تعامل خوب و مثبت و بدون ایراد با دیگران داشته باشیم، این نشان دهندۀ آن است که از لحاظ اخلاقی تا حدی رشد کرده‌ایم.

* * *

ویتامین ب خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهد

محققان می‌گویند: ظاهراً افرادی که ویتامین ب زیادی در خون خود دارند حتی اگر سیگاری باشند کم‌تر با خطر ابتلا به سرطان ریه مواجه هستند.

به گزارش ایرنا تحقیقی که بر روی 400 هزار نفر به عمل آمده نشان می‌دهد که میزان بالای ویتامین ب 6 و آمینو اسید متیونین این خطر را به نصف می‌رساند.

این مواد به طور طبیعی در آجیل، ماهی و گوشت قرمز یافت می‌شود یا می‌توان آن‌ها را به صورت قرص مصرف کرد.

با این حال، کارشناسان به نشریۀ «انجمن پزشکی آمریکا» گفتند: ترک سیگار، هم‌چنان مؤثّرترین راه برای کاهش خطر سرطان ریه است.

به گفتۀ آنان هنوز زود است که بتوان با قاطعیت گفت مصرف ویتامین باعث محافظت بیش‌تر در برابر سرطان می‌شود، چرا که میزان بالاتر ویتامین در بدن می‌تواند ناشی از سبک سالم‌تر زندگی باشد که در کاهش سرطان مؤثّر است.

صندوق جهانی تحقیقات سرطان (WCRF) که در این تحقیقات تازه شرکت داشته است می‌گوید که مطالعات بیش‌تری لازم است تا دانشمندان بتوانند با اطمینان دربارۀ ارتباط میزان بالای ویتامین ب و کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه و علت آن نظر دهند.

دکتر پاناگیوتا میترو از این گروه گفت: «این یافته ها واقعاً جالب است، زیرا برای درک فرآیند سرطان ریه اهمیت دارد و می‌تواند دارای پی‌آمدهایی برای جلوگیری از این بیماری باشد.»

وی افزود: اما با وجود اهمیت این مطالعه، لازم است این پیام به سیگاری‌ها رسانده شود که مصرف بیش‌تر ویتامین‌های ب را هرگز نباید جایگزین ترک سیگار کرد.

میترو اظهار داشت: با این حال این مطالعه می‌تواند به معنای آن باشد که سیگاری‌های سابق و کسانی که هرگز سیگار نکشیده‌اند می‌توانند برای کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه کار مثبتی انجام دهند.

در این مطالعه تقریباً 400 هزار نفر از ده کشور اروپایی طی هشت سال مورد بررسی قرار گرفتند.

این گروه افراد سیگاری، سیگاری‌های سابق و کسانی را که هرگز سیگار نکشیده اند شامل می‌شدند.

به نظر می رسد افرادی که میزان ویتامین ب 6 و متیونین خون آن‌ها بالاتر بود ـ صرف نظر از این‌که به کدام گروه تعلق داشتند ـ کم‌تر با خطر سرطان ریه روبرو بودندکه این رقم 129 مورد در هر 899 مورد بیماری سرطان بود.

دکتر پل برنان، محقق اصلی این مطالعه از سازمان بین المللی تحقیقات سرطان گفت: «اگر تحقیقات بیش‌تر یافته‌های ما را تأیید کند، قدم بعدی شناسایی میزان ویتامین ب در بدن برای کاهش خطر سرطان است.»

دکتر جوانا اوئنز، از مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا گفت: «هرچند این مطالعه حاکی از ارتباطی میان میزان ویتامین ب در خون و کاهش خطر سرطان است، این ثابت نمی‌کند که ویتامین ب مستقیماً می تواند در برابر سرطان از بدن محافظت کند.»

وی افزود: میزان ویتامین ب ممکن است در افرادی که به طور کلی رژیم غذایی سالمی دارند بالاتر باشد و این به خودی خود می‌تواند خطر سرطان را کاهش دهد.

به گفتۀ این محقق،مهم‌ترین راه جلوگیری از سرطان ریه، ترک سیگار است. هیچ مقداری از ویتامین‌ها نمی‌تواند خطر ناشی از سیگار را خنثی کند.

شهر زیرزمینی متعلق به 3600 سال پیش در مصر کشف شد

تلویزیون اتریش اعلام کرد: باستان شناسان اتریشی بقایای یک شهر زیر زمینی متعلق به سه هزار و 600 سال پیش را در شمال شرق قاهره پایتخت مصر کشف کردند. به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، تارنمای این تلویزیون روز دوشنبه به نقل از وزارت فرهنگ مصر افزود: باستان شناسان اتریشی به بقایای این شهر در نزدیکی «تل الدبه» در دلتای نیل واقع در شمال شرق قاهره دست یافتند.

بر اساس برآوردها، این بقایا مربوط به شهر قدیمی « اواریس» و ساکنان آن موسوم به « هیکسوس» هستند.

بنابر این گزارش، یک مسئول آثار باستانی در مصر گفت: عکس‌های تهیه شده از منطقۀ مکشوفه، بقایایی از خیابان‌ها، خانه‌ها و قبور مربوط به آن دوره را به وضوح نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، هیکسوس که یک واژۀ یونانی و به معنای فرمانروایان بیگانه است، نام مردمانی از تبار سامی است که نخستین بار در بخش شرقی دلتای نیل پدیدار شدند و دورۀ میانۀ دوم را در مصر باستان بنیاد نهادند.

اینان در سدۀ هفدهم (پیش از میلاد) به قدرت رسیدند و در مصر پایین و میانه، بیش از یکصد سال فرمان راندند و دودمان پانزدهم فرمانروایی مصر و شاید دودمان هفدهم برده‌دار را در این سرزمین بنیاد گذاردند.

* * *

 

اسم الکتاب : معارف اسلامی المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    الجزء : 81  صفحة : 15
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست