responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : آفتاب مطهر المؤلف : مصباح یزدی، محمد تقی    الجزء : 1  صفحة : 86

کرد و بحث‌ها و مقالاتي را در اين زمينه به نگارش درآورد که نتيجه‌اش کتاب حقوق زن[1] و مسئله حجاب[2] و امثال اينها مي‌باشد. اگر اين کوشش‌هاي علمي و پژوهشي ايشان نبود، حتماً گروه‌هايي از جوانان اعم از پسر و دختر منحرف مي‌شدند و باورشان نسبت به موازين شرعي و ديني تضعيف مي‌گرديد. در زمينه‌هاي ديگر هم وقتي تحقيق مي‌کرد، ناظر به نيازهاي موجود بود؛ يا در جهت تبيين و اثبات مسائل اسلامي و يا براي رفع شبهات و دفاع از عقايد و انديشه‌هاي اسلامي.

پزشک در جهان زياد است، اما فرض کنيد روزي يک بيماري واگيردار در جامعه


[1] كتاب نظام حقوق زن در اسلام‌ 33 مقاله دارد كه شهيد مطهري در سال‌هاي 1345 و 1346 در مجله زن روز، با عنوان «زن در حقوق اسلامي» انتشار داد. ماجراي نشرش به اين شكل است كه در سال 1345 تب تعويض قوانين مدني درباره حقوق خانوادگي در سطح مجلات زنانه سخت بالا گرفت و چون بسياري از پيشنهادهايي كه مي‌شد بر ضد نصوص مسلم قرآن بود، ناراحتي‌هايي را در ميان مسلمانان به وجود آورد. در اين ميان يك نفر قاضي به نام ابراهيم مهدوي زنجاني بيش از همه حرارت و هيجان نشان داده و لايحه‌اي در چهل ماده به همين منظور تنظيم، و در مجله زن روز چاپ كرد. به پيشنهاد يكي از روحانيان تهران و پس از قبول هيئت تحريريه اين نشريه، مقرر گرديد مقالات شهيد مطهري و مهدوي در برابر يكديگر در هر شماره مجله درج شود. اگرچه شش هفته بيشتر طول نكشيد كه مهدوي بر اثر عارضه قلبي درگذشت و براي هميشه از پاسخگويي راحت شد، ولي علاقه‌مندان از شهيد مطهري خواستند اين سلسله مقالات را به طور مستقل ادامه دهد. او با اين تقاضا موافقت كرد و تا سي و سه مقاله ادامه داد، كه در سال 1353 در قالب كتاب مزبور چاپ شد.

[2] كتاب مسئله حجاب محصول سخنراني‌هاي شهيد مطهري در انجمن اسلامي پزشكان مي‌باشد؛ كه البته مطالب كتاب برگزيده مختصر اين بحث‌هاست. پس از نشر اين كتاب توسط انجمن مزبور، صاحب‌نظران و ساير علاقه‌مندان به آن اقبال نشان دادند، به طوري كه در همان ماه‌هاي اول نُسخ آن ناياب شد و بلافاصله انجمن از شهيد مطهري درخواست كرد با در نظر گرفتن نظريات اعلام شده توسط اعضاي انجمن و ديگر مشتاقان، چنانچه لازم مي‌دانند در اين اثر تجديد نظر كنند تا براي طبع دوم آماده شود. در نتيجه چاپ دوم به صورتي كامل‌تر و با رجحان بيشتري نسبت به طبع نخست مهيا شد كه تقديم علاقه‌مندان گرديد و از طرف انتشارات صدرا نزديك به شصت‌بار چاپ شده است. لازم به ذكر است پس از پيروزي انقلاب اسلامي شهيد مطهري قصد داشت مقاله‌اي با عنوان «نقش بانوان در تاريخ معاصر ايران» به منزله مقدمه كتاب مسئله حجاب بنگارد و چند صفحه‌اي از آن را هم به رشته تحرير درآورد، ولي متأسفانه منافقان كوردل به آن متفكر گرانقدر فرصت ندادند و ايشان را به شهادت رسانيدند. آن مقاله نيمه‌كاره در جلد نوزدهم مجموعه آثار شهيد مطهري درج شده است. همچنين آن شهيد يادداشت‌هاي متعددي درباره حجاب و عفاف دارد كه در جلد سوم كتاب يادداشت‌هاي استاد مطهري (ص 82 تا 193) آمده است.

اسم الکتاب : آفتاب مطهر المؤلف : مصباح یزدی، محمد تقی    الجزء : 1  صفحة : 86
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست