responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : نگاهی گذرا به حقوق بشر از دیدگاه اسلام المؤلف : مصباح یزدی، محمد تقی    الجزء : 1  صفحة : 19

مي‌شود مفهومي اعتباري است. هنگامي که مي‌گوييم «حق خيار» يا «حق شفعه» يا «حق مرد بر زن» يا «حق زن بر مرد»، همين مفهوم اعتباري را در نظر داريم. اعتباري بودن حق به اين معناست که به هيچ وجه «ما بازاء» عيني خارجي ندارد و تنها دربارة افعال اختياري انسان‌ها مطرح مي‌شود. انسان‌هاي آزاد و صاحب اختيار يک دسته کارها را بايد انجام دهند و از دستة ديگري از کارها بايد بپرهيزند. بر محور همين بايد‌ها و نبايدهاي حاکم بر رفتار آدميان، مفاهيمي از قبيل «حق» و «تکليف» اعتبار مي‌شوند.

در زمينة تعريف «حق»، فلاسفة حقوق و حقوقدانان مطالعات و تحقيقات فراواني کرده‌اند و اصوليان و فقهاي مسلمان نيز بحث‌هاي عميق و گسترده‌اي داشته‌اند. آنان افزون بر طرح اين مسئله در کتب اصول و فقه، در رساله‌هاي جداگانه نيز به اين بحث پرداخته‌اند.[1] البته ذکر همة تعريف‌ها و بررسي و نقد آنها و سرانجام برگزيدن تعريف مقبول در شأن يک بحث فقهي و اصولي بسيار گسترده و دامنه‌دار است. در اينجا به تعريفي[2] که به نظر مي‌رسد نسبت به تعريف‌هاي ديگر رجحان دارد اشاره مي‌کنيم:  

«حق امري است اعتباري که براي کسي (لَهُ) بر ديگري (عَلَيه) وضع مي‌شود».[3] اين حق ممکن است داراي ريشة واقعي باشد يا نباشد؛ يعني در مفهوم حق ـ به منزلة يک مفهوم حقوقي ـ وجود يا عدم ريشة واقعي اعتبار نشده است. البته ما معتقديم که همة احکام شرعي داراي مصالح و مفاسد واقعي‌اند و بر اساس همان مصالح و مفاسد، اعتبار مي‌شوند.


[1] محمدکاظم آخوند خراساني، حاشية فوائد الاصول، ص 224؛ جواد تبريزي،‌ ارشاد الطالب الي التعليق علي المکاسب، قم، مهر، 1439 ق، ج 2، ص 112؛ محمدحسين غروي، حاشيه بر مکاسب، قم، بصيرتي، ص 10؛ سيد محمد بحرالعلوم، بلغة الفقيه، تهران،مکتبة الصادق، 1403 ق، ج 1، ص 13.

[2] تعريف حقيقي به معناي حد و رسم منطقي اختصاص به ماهيات دارد که داراي جنس و فصل هستند. اما مفاهيمي از قبيل «حق» که مفاهيمي انتزاعي و اعتباري‌اند، از آن رو که ماهيت ندارند فاقد تعريف حقيقي‌اند. در اين موارد، نخست مفهومي عام ذکر مي‌شود که به منزلة جنس قلمداد مي‌گردد، آن‌گاه قيد‌هايي به آن افزوده مي‌شود که در حکم فصل خواهد بود تا بالأخره مفهومي به دست آيد که بتواند قالب معناي مورد نظر باشد.

[3] حقوق و سياست در قرآن، ص 26.

اسم الکتاب : نگاهی گذرا به حقوق بشر از دیدگاه اسلام المؤلف : مصباح یزدی، محمد تقی    الجزء : 1  صفحة : 19
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست