ممنوعيّت طلاق از جهت قانونى چارهساز نيست و فايدهاى جز صدور رفتار خلاف اخلاق و نامشروع و افزايش درگيرىها و مشكلهاى ديگر ندارد.
مبانى حقوقى و اخلاقى خانواده
از ديدگاه قرآن و اسلام، چه اصولى بر خانواده حاكم است؟ مبانى حقوقى و اخلاقى خانواده در قرآن چيست؟
[1] اصول و مبانى حاكم بر خانواده در قرآن عبارت است از:
1. اصل تأمين نياز جنسى: نخستين عاملى كه زن و مرد را به هم نزديك مىسازد و زندگى مشترك و پيوند آن دو را ايجاب مىكند، غريزه جنسى است. مرد، نياز جنسى زن را تأمين مىكند و در برابر، زن هم نياز جنسى مرد را برطرف مىسازد و اين نياز متقابل تا حدود بسيارى، پيوند دائم يا طولانى آن دو را سبب مىشود. تأمينِ اين نياز، اساس بسيارى از احكام خانواده است.
2. اصل تأمين نيازهاى عاطفى: عامل دوم، پيدايش رابطه عاطفى، ميان زن و مرد است كه آن دو را دلسوز و يار و حامى يكديگر قرار مىدهد. خداوند بزرگ انسانها را طورى آفريده است كه وقتى نيازها و مصالح يكديگر را تأمين مىكنند، به تدريج رابطهاى عاطفى ميانشان ايجاد مىشود و رشد مىكند. اين عاطفه، به شكلى نيرومند و به طور طبيعى بين دو همسر پديد مىآيد و مىتواند نقش مهمّى در تأمين مصلحت كلّ خانواده ايفا كند. مىتوان گفت كه نيرومندترين عامل دوام و رشد خانواده، عاطفه و محبّت اعضاى خانواده به يكديگر است؛ بنابراين، اگر زندگى خانوادگى ضرورت داشته باشد، به حكم عقل، بهترين عامل براى استحكام و بقاى آن، برانگيختن عواطف متقابل افراد خانواده به يكديگر است؛ البتّه در فلسفه اخلاق اسلامى، عاطفه به طور مطلق، محور ارزشهاى اخلاقى نيست؛ بلكه فقط يكى از انگيزههاى كار اختيارى است كه ارزش آن با عقل و دين تعيين مىشود. مصالح و ارزشهايى بالاتر از محبّت خانوادگى نيز وجود دارد؛ مانند اطاعت از خدا و پيامبر و وظيفه جهاد كه در صورت تزاحم، مقدّم مىشوند.[2]
[1] ر.ك: محمّد تقى مصباح يزدى، اخلاق در قرآن، ج 3، ص 71. [2] ر.ك: توبه (9)، 24.