سپس فرمودند: اين همان امتحان و فتنه الهى است كه خداوند فرموده هيچ امتى از آن بى نصيب نخواهند ماند.2
فتنه و امتحان كه در اين آيات آمده، غالباً مترادف با هم به كار مىروند؛ گرچه از نظر معناى لغوى با يكديگر تفاوت دارند. در آيات ديگرى از قرآن نيز اين دو واژه به يك معنى به كار رفته است؛ نظير اين آيه كه مىفرمايد: وَ اعْلمُوا أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ؛3 يعنى بدانيد كه دارايى و فرزندان شما وسيله آزمايش الهى هستند. در آيهاى ديگر مىفرمايد: وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً؛4 يعنى شما را با خوبىها و بدىها مىآزماييم. آيات ابتداى سوره عنكبوت نيز ـ كه حضرت على(عليه السلام) با شنيدن خبر ماجراى سقيفه تلاوت كردند ـ اشاره به اين مطلب دارد كه آيا مردم تصور مىكنند با صِرف ادعاى ايمان، خداوند آنها را رها كرده، نمىآزمايد؟ وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ؛ ما پيشينيان را امتحان كرديم، شما را نيز خواهيم آزمود. صِرف اين كه اظهار ايمان كنيد، نماز بخوانيد و جهاد و انفاق كنيد، كافى نيست؛ بلكه بايد تمام مراحل مختلف ايمان را طى كنيد و در هر مرحله امتحان شويد تا پايه ايمان شما مشخص شود. اين سنّت الهى بر ساير سنّتهاى خداوند حاكم است و خدا هيچ گاه از آن دست برنمى دارد. خداوند ابتدا راه را روشن كرده، اتمام حجت مىكند تا مقدمات لازم براى كسانى كه در صدد شناخت حق
[1] عنكبوت (29)، 1 ـ 3. [2] شرح اين ماجرا در بحارالانوار، ج 28، باب 4، ص 181 نقل شده است. [3] انفال (8)، 28. [4] انبياء (21)، 35.