أَوَلَمْ يَسِيرُوا فِي الأَْرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ كانُوا مِنْ قَبْلِهِمْ كانُوا هُمْ أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَآثاراً فِي الأَْرْضِ فَأَخَذَهُمُ اللهُ بِذُنُوبِهِمْ وَما كانَ لَهُمْ مِنَ اللهِ مِنْ واق؛[1] آيا به گوشههاى مختلف زمين سرى نمىزنند (و به سير و گشت و گذار در زمين نمىپردازند) تا ببينند سرنوشت كسانى كه قبل از آنان مىزيستند، چگونه بوده است. آنان نيرومندتر بودند و آثار وجودىشان بيشتر بود. خداوند به لحاظ گناهانشان آنها را گرفت و هيچ نگهدارندهاى (در مقابل خداوند) براى آنها وجود نداشت».
در اينجا نيز هماهنگى كلام روحبخش مولايمان اميرالمؤمنين(عليه السلام) با كلام جاودان پروردگار مهربان،[2] مشام جان را نوازش مىدهد. امام(عليه السلام) همچون پدرى مهربان[3] در مورد بىتوجهى به رخدادهاى اسفبار در اقوام گذشته
[1] غافر (40)، 21. [2] بر كسى كه با آيات نورانى قرآن كريم، و نيز كلمات دُرربار اهلبيت(عليهم السلام) مأنوس باشد، تناسب و ارتباط والاى اين دو منبع پرفيض هدايت پوشيده نيست. پيروان راستين اين مكتب مىتوانند و بايدـ اين نكته زيبا و درخشان را در كنار هزاران دليل بر حقانيت اين مسير قرار داده و پس از ساييدن پيشانى شكر به درگاه خداى هادى، در فضايى صميمانه و مشفقانه ديگران را نيز به پيمودن اين وادى سراسر نور و صفا فراخوانند و با تأسّى به پيامبر و آل(عليهم السلام)همچون طبيبى دلسوز تمام تلاش خود را براى سلامت و سعادت خود و ديگر بندگان خدا به كار گيرند و همواره اين كلام حياتبخش مولايمان حضرت رضا(عليه السلام) را نصبالعين خويش قرار دهند كه «اگر مردم زيبايىهاى سخن ما را بدانند، حتماً از ما پيروى خواهند كرد»: «رَحِمَ الله عبداً أحيا أَمرَنا فَقُلْتُ لَهُ: وكيف يُحْيى أمرُكم؟ قال: يَتعلَّمُ عُلومَنا ويُعَلِّمُهَا النّاسَ، فَانّ النّاسَ لَوْ عَلِموا مَحاسِنَ كَلامِنا لاتَّبعُونا، قال: قلت... ». بحارالانوار، ج 2، ص 30، از معانىالاخبار و عيون اخبار الرضا(عليه السلام). [3] حضرت رضا(عليه السلام) در بيان بسيار زيبايى در مورد معرفى «امام» و «امامت»، به اوصافى اشاره فرمودند؛ از آن جمله:«...الامام السَّحابُ الماطِرُ والْغَيْثُ الهاطِلُ وَالشَّمْسُ الْمُضيئَةُ وَالاَْرْضُ الْبَسيطةَ والْعَيْنُ الغَزيرةُ والْغَديرُ والرَّوضَةُ. الامام الأَنيسُ الرَّفيقُ، وَ «الوالِدُ الشَّفيقُ»... الإمامُ واحِدُ دَهْرِهِ لا يُدانيهِ أَحَدٌ وَلا يُعادِلُهُ عالِمٌ وَلا يُوجَدُ مِنْهُ بَدَلٌ وَلا لَهُ مِثْلٌ وَلا نظيرٌ...». (عيون اخبار الرضا(عليه السلام)، ج 1، ص 172). اين حديث در كتب روايى ديگر نيز، با اندكى تفاوت ديده مىشود؛ مثلا در كمالالدين «الوالِدُ الرَّؤُوفُ وَالاَْخُ الشَّفِيقُ» و در معانى الاخبار، «الوَلَدُ الرَّفِيقُ وَالاَْخُ الشَّقِيقُ» ثبت شده است.