رياضتها و تلاشها، خداوند خود را به انسان مىشناساند و از آن پس انسان به جمال ربوبى مىنگرد و پيوسته به ياد او خواهد بود.
«وَ لايُريدُونَ كَثْرَةَ الطَّعامِ وَ لا كَثْرَةَ الْكَلامِ وَ لا كَثْرَةَ الْلِباس»
چهاردهمين و پانزدهمين و شانزدهمين ويژگى: اين است كه خواهان پرخورى و پرگويى و اسراف در لباس نيستند. (در مقابل دنياگرايان كه همواره به فكر دنيا و زرق و برق آن هستند، اهل آخرت توجهاى به مظاهر دنيا ندارند).
هفدهمين ويژگى: مردم در نظر آنان مردگانند و خدا در نظرشان حى و كريم است.
دنيا دوستان همواره مواظبند كه مردم به آنها بدبين نگردند و جاه و مقامشان در جامعه محفوظ بماند وسعى مىكنند علاقه و توجه ديگران را به خود جلب كنند تا كسى گمان بدى به آنها نبرد. روى افكار عمومى حساب مىكنند و بدين جهت عيب خود را پوشيده مىدارند. البته خدا نيز دوست ندارد عيب مؤمن ظاهر گردد، ولى سخن در اين است كه اهل دنيا براى جلب توجه مردم و براى اينكه به آنها احترام بگزارند، تظاهر به خوبى مىكنند. در مقابل اهل آخرت توجهاى به مردم ندارند و گويا مردم مردهاند و به جهت خواست مردم رفتار و نگرشهاى خود را پىريزى نمىكنند. آنها دنبال عمل به وظيفهاند و به سخن و قضاوت ديگران اعتنايى ندارند. همواره خداوند در نظر آنان جلوهگرست و تنها او را زنده و جاويد مىشناسند. بر عكس ما مردم را زنده و حاضر مىپنداريم و توجه نداريم كه خداوند حاضر است و رفتار و اعمالمان از ديد او پنهان نمىماند!
هجدهمين ويژگى: كسانى را كه به آنها پشت كردهاند از روى بزرگوارى به سوى خود مىخوانند و كسانى را كه به آنان روى آوردهاند، از روى لطف مىپذيرند.
اگر ديگران به آنها پشت كنند، نمىگويند بگذار بروند، بلكه به دنبال آنها مىروند و جهت خوشنودى خدا دل آنها را بدست مىآورند، نه براى اينكه بر مريدانشان افزوده گردد. گاهى رفتار اهل آخرت با رفتار اهل دنيا مساوى است، ولى انگيزهها فرق مىكند: طالب دنيا در برابر