هر يك از اين موارد به كار روند. بنابراين «حرب» و «قتال» و ديگر لغات هم خانواده آنها مىتوانند خوب يا بد باشند و از خود اين لغات نمىتوان به نظر و قضاوت گوينده در اين باره پى برد.
اما در اين ميان واژهها و اصطلاحاتى نيز داريم كه خود به خود داراى بار ارزشى، اعم از مثبت يا منفى، هستند؛ نظير «جهاد» و «سفك دم».
در كاربرد قرآنى و فرهنگ اسلامى، كلمه «جهاد» بار ارزشى مثبت دارد و بر عكس آن، «سفك دم» داراى بار ارزشى منفى است. درست است كه «جهاد» در لغت به معناى هر گونه تلاش و كوشش به منظور تحقق بخشيدن به هر گونه هدفى به كار رفته است؛ ولى در كاربرد قرآن كريم و در عرف پيروان مسلمان آن، تنها و تنها، جنگ مسلمين بر عليه كفار و مشركان، «جهاد» ناميده شده است و بر فعاليتهاى رزمى و نظامى كفار و مشركان ـ اعم از اين كه بين خودشان يا بر عليه مسلمانان باشد ـ اطلاق نمىشود.
هم چنين «سفك دم» گرچه در لغت به معناى خون ريزى است و خون ريزى، خود به خود، به تناسب اوضاع و احوال و شرايط و انگيزههاى مختلف، مىتواند پسنديده يا ناپسند باشد، اما در فرهنگ قرآنى اين تعبير داراى بار ارزشى منفى است و جز در موارد ناپسند و نامشروع به كار نمىرود.
بنابراين در فرهنگ قرآن و اسلام و در عرف مسلمين، «جهاد» به جنگى اطلاق مىشود كه اهداف حق طلبانه و عادلانه دارد. از اين رو برخى از مترجمان، آن را به «جنگ مقدس» ترجمه مىكنند. عكس آن، واژه «سفك دم» در فرهنگ قرآنى و اسلامى در مورد جنگى به كار مىرود كه ظالمانه است و اهداف حق طلبانه ندارد.