... مقدّمه به تصريح قرآن مجيد، فلسفه تشكيل حكومت اسلامى، برپايى نماز، اداى زكات، امر به معروف و نهى از منكر است. «1» تبيين ابعاد و حد و مرز واژگان ياد شده برعهده فقه اسلامى است و بايد گفت نظام اسلامى بدون فقه، اسلامى نيست. بر اين اساس، هرم مديريتى چنين نظامى- از قاعده تا رأس- بايد طبق فقه ا سلامى سازماندهى، طرّاحى و طبق آن نيز عمل شود. به فرموده بنيانگذار جمهورى اسلامى؛ حضرت امام خمينى قدس سره: حكومت در نظر مجتهد واقعى، فلسفه عملى تمامى فقه در تمامى زواياى زندگى بشريت است. حكومت، نشاندهنده جنبه عملى فقه در برخورد با تمامى معضلات اجتماعى و سياسى و نظامى و فرهنگى است؛ فقه تئورى واقعى و كامل اداره انسان و اجتماع از گهواره تا گور است. «2» بنابراين همه مجموعههاى نظام اسلامى- اعم از بخش خصوصى و دولتى- بايد براساس فقه اسلامى عمل كنند و تشخيص سره از ناسره، سودمند از زيانبار، صواب از ناصواب و اسلامى و غير اسلامى عملكرد مجموعهها با معيار فقه، سنجيده مىشود.