responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : جامع الشتات في أجوبة السؤالات المؤلف : القمّي، الميرزا أبو القاسم    الجزء : 0  صفحة : 8

«مترّك» مولى دانستهاند و در ترجمه ميرزاى قمى و سايرين آوردهاند درست نمىباشد.

همان طور كه در عنوان بالا نيز به تأسّى از آنان بدين گونه آورده شد.

ملّا حسن از مردم «شفت» كه دهستانى از توابع فومن است، مىباشد. وى در جوانى براى تحصيل علوم در حوزه علميه اصفهان (كه آن روز پس از حوزه نجف و كربلا اهميت و اعتبار سوّم را داشته) بدان شهر مىرود. و از محضر اساتيدى مانند ميرزا حبيب اللّٰه و ميرزا هداية اللّٰه استفاده مىنمايد و چون به دامادى استاد يعنى ميرزا هداية اللّٰه نايل مىشود دل از ديار گيلان بر كنده و در اصفهان ماندگار مىشود.

استاد از طرف حكومت وقت (نادر: افشاريه) براى رتق و فتق امور قضائى منطقه «جاپلق»- دهستانى در 12 كيلومترى بروجرد- مأمور مىشود. شاگرد نيز به همراه استاد مىرود و بالاخره ميرزاى قمى در روستاى «دره باغ» جاپلق، متولد مىشود.

دار السّرور عنوانى است كه درباريان قاجارى به شهر بروجرد داده بودند به همين لحاظ لفظ دار السّرور در سلسله عنوانهاى شناس نامهاى مرحوم ميرزا قرار گرفته است.

ميرزا: ميرزاده: امير زاده: اين لفظ به صورت مخفف «ميرزا» ابتدا در عصر سربداران رواج يافت كه به فرزند امير، اطلاق مىگشت. و در عصر تيموريان علاوه بر معناى مذكور، اصطلاحا به عنوان لقب از طرف دربار حكومتى به سران لشكرى و كشورى اعطا مىگرديد. ميرزا در اين كار برد بار ديگرى از معنى را به همراه داشت، زيرا اين لقب به افرادى داده مىشد كه بهرهاى از انديشه و علم داشته باشند. در دوران صفويه هر دو كار برد در كنار هم براى اين كلمه بود، بتدريج كار برد دوّم اهميّت بيشترى پيدا كرد، به حدى كه «ميرزا» لقب بعضى از شاهان نيز گرديد. نادر شاه در اوايل كارش و قبل از جلوس علاقه داشت كه «نادر ميرزا» خطابش كنند. ليكن اعطاى لقب «طهماسب قلى» از طرف شاه طهماسب دوم وى را از اين لقب بى نياز كرد.

در زمان كريم خان زند و قاجاريه لفظ ميرزا كاملا به معناى عالم و دانشمند به كار رفت. با اين كه در معناى اصلى خود نيز به كار مىرفت و در همان عصر كار برد سوّمى نيز پيدا كرد و تدريجا به هر نويسنده و نامه نگارى نيز، ميرزا گفتند.

و بالاخره معناى اصلى كاملا به فراموشى سپرده شد. زيرا قاجاريان ترجيح مىدادند كه «شازده»- شاه زاده- خطاب شوند و گاهى شاه زادگان هر دو عنوان را يدك مىكشيدند مثلا «شازده امامقلى ميرزا»

اسم الکتاب : جامع الشتات في أجوبة السؤالات المؤلف : القمّي، الميرزا أبو القاسم    الجزء : 0  صفحة : 8
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست