responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) المؤلف : الدِّينَوري، أبو حنيفة    الجزء : 1  صفحة : 152


گماشت [ 170 ] ، سعد با لشكرها حركت كرد و چون به قادسيه رسيد [ 171 ] سپاهيانى كه آنجا بودند باو پيوستند .
در اين هنگام مثنى بن حارثه كه رحمت خدا بر او باد درگذشت و چون مدت عده همسر او تمام شد ، سعد بن ابى وقاص او را به همسرى خود در آورد .
رستم هم با سپاههاى خود آمد و در دير اعور اردو زد . [ 172 ] سعد بن ابى وقاص طليحة بن خويلد اسدى را كه از شجاعان عرب بود با گروهى براى خبرگيرى روانه كرد تا اخبار ايشان را براى او بياورد ، آن گروه چون عظمت و بسيارى سپاه ايرانيان را ديدند به طليحه گفتند ما را برگردان ، گفت نه و من خود وارد اردوگاه ايشان خواهم شد تا از وضع آنان آگاه شوم ، آنان او را متهم كردند و گفتند چنين تصور مىكنيم كه مىخواهى بايشان ملحق شوى و گويا خداوند ترا كه مرتكب قتل عكاشة بن محصن و ثابت بن اقرم شده اى هدايت نفرموده است ، [ 173 ] طليحه بايشان گفت ترس و بيم دلهاى شما را فراگرفته است .
طليحه خود آمد و شبانگاه وارد اردوگاه ايرانيان شد و تمام شب را به جستجو و بررسى احوال ايشان سرگرم بود ، هنگام سحر از كنار سوارى كه با هزار مرد هماورد بود گذشت كه خوابيده و اسب خود را بسته بود ، طليحه پياده شد بند اسب او را بريد و به پالهنگ زين اسب خود بست و از اردوگاه ايشان بيرون آمد ، در اين هنگام صاحب اسب از خواب بيدار شد و ياران خود را بخواند و به تعقيب او پرداخت و هوا روشن شده بود ، صاحب اسب به طليحه حمله كرد طليحه ايستاد و با نيزه به يك ديگر نيزه زدند و طليحه او را كشت .


170 - سعد بن ابى وقاص : از بزرگان و پيشگامان مسلمانان كه در هفده سالگى مسلمان شد و نخستين تيرانداز است ، مورد عنايت رسول خدا ( ص ) بوده است در سال پنجاهم هجرت يا پنجاه و پنجم درگذشته است ، ر . ك ، ابن سعد ، طبقات ص 140 ج 3 چاپ بيروت و ترجمه آن به قلم اين بنده ( م ) 171 - شهركى كه ميان آن و كوفه پانزده فرسنگ است ، ر . ك ، ترجمه تقويم البلدان ص 337 . ( م ) 172 - نزديك و متصل به كوفه است و بنام اعور بنا كننده آن است ، معجم البلدان ص 124 ج 4 . 173 - طليحة بن خويلد ، در سال نهم هجرت مسلمان شد و سپس ادعاى پيامبرى كرد و در روزگار ابو بكر خالد بن وليد به جنگ او رفت ، عكاشه و ثابت كه از پيشگامان مسلمانان بودند بدست او و برادرش كشته شدند ، ر . ك ، ابن اثير ، اسد الغابه ص 65 ج 3 و براى شرح حال عكاشه و ثابت ، ر . ك ، طبقات ابن سعد ، صفحات 92 / 466 ج 3 چاپ بيروت . ( م )

اسم الکتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) المؤلف : الدِّينَوري، أبو حنيفة    الجزء : 1  صفحة : 152
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست