اسم الکتاب : كنوز المعزمين المؤلف : ابن سينا الجزء : 0 صفحة : 28
بدروغ انگارد، كمتر از آن كس نيست كه هر چيز را بشنود بىدليل باور
دارد و آن را براست پندارد.
بر تو باد كه اندر رشته تحقيق و تأمّل چنگ زنى و نيك بنگرى و چندان
درنگ كنى كه احوال راست و دروغ هر چيز بر تو با دليل و برهان آشكار شود.- هر چه را
بشنوى هر چند عجيب مستنكر آيد بىدرنگ انكار مكن تا محال بودن آن چيز بر تو روشن و
مبرهن گردد.
پس در امثال اين امور (يعنى عجائب و غرائب طبيعت) صواب اين است كه آن
را در بقعه امكان رها سازى و باز اندازى مادام، كه برهان و دليل قطعى ترا از آن
باز نداشته است. يعنى بايد كه هر آنچه بشنوى نخست در آن نيك بنگرى تا راست و دروغ
آن با دليل بر تو پيدا گردد آنگاه آن را براست انگارى و باوردارى، يا بدروغ شمارى
و انكار كنى- و بدان كه اندر طبيعت عجايبهاست و مر قوّتهاى زبرين فعّاله را با
قوّتهاى زيرين منفعله بر غرايب و شگفتىها اجتماعهاست ه.
مقصود شيخ اين است كه ظهور نوعى از عجائب و غرائب طبيعى از قبيل اثر
طلسمات و اعداد و امثال آن مربوط است بتأثير و تأثّر قواى فاعله سماوى و قواى
منفعله ارضى و عنصرى. و از در نصيحت و اندرز حكيمانه مىفرمايد گروهى از متفلسفه
كه در حقايق علوم ممارست ندارند عادت كردهاند كه هر چه را بر خلاف عادت مألوف
بشنوند از قبيل معجزات و خرق عادات و كرامات و آثار عزائم و طلسمات همه را انكار
كنند و در اين انكار براى خود فضيلتى مىشناسند كه خود را از عوامّ الناس ممتاز
ساختهاند. امّا حقّ مطلب اين است كه باور كردن و انكار بىدليل، هر دو علامت
احمقى و نادانى
اسم الکتاب : كنوز المعزمين المؤلف : ابن سينا الجزء : 0 صفحة : 28