اسم الکتاب : رسائل فلسفى المؤلف : ابن سينا، عمر خيام الجزء : 1 صفحة : 317
محركه شهوانيه و غضبيه و قوتهاى محرك اعضاء است و هريك از اين
قوتهائى كه ياد نموديم فاعل بآلت است و ممكن نيست جز اينكه چنين باشد و هيچ يك از
اين قوتها مفارق (از ماده) نيست.
از اين قوتها است قوت عقل عملى كه بدان استنباط شود آنچه واجب است
فعلش از اعمال انسانى و از جمله قوتهاى نفس قوت تعليمى است و آن قوتى است كه بدان
تمام و كامل شود جوهر نفس و جوهرى عقلى بالفعل گردد و براى اين عقل مراتبى است كه
يكبار هيولانى و بار ديگر عقل بالملكة و يكبار عقل مستفاد شود و اين قوت كه ادراك
مىنمايد معقولات را جوهرى است بسيط و جسم نيست و خارج از قوت بفعل نشود و عقل تام
نگردد مگر بسبب عقل مفارق و آن عقل فعال است كه او را بفعليت رسانده
10- تجرد نفس و بقاء بعد الموت
جائز نيست معقولات متحيز در شيء متحيز (محتاج بمكان) و يا ذى وضع
باشد با آنكه او مفارق از ماده است و باقى مىماند بعد از موت بدن و در او قوت و
صلاحيت قبول فساد نيست و او جوهرى است احدى الذات و اوست انسان حقيقى و او راست
قوتهائى كه منبسط مىشود در اعضاء و ظهورش از بخشنده صور (تعالى و تقدس) است
هنگامى ظاهر شود چيزى كه صلاحيت داشته براى قبول او و آن چيز بدن است كه چون ظاهر
شد استحقاق ظهور آن جوهر مجرد را (نفس ناطقه) دارد و آن چيز جسد و روحى است كه در
قلب است از اجزاء بدن و اوست موضوع نخستين براى نفس و جائز نيست وجود نفس قبل از
بدن چنانكه افلاطون گفته و جائز نيست انتقال نفس از جسدى ديگر چنانكه تناسخىها
گويند و نفس را بعد از بدن سعادتها و شقاوتها است و اين احوال براى نفوس بسى
متفاوت است و آن امورى است كه نفس آن را استحقاق دارد و از روى وجوب و عدل چنين
باشد چنانكه انسانى صحت و تدبير بدن را نيكو مراعات كند و از اين جهت از مرض ابا و
امتناع دارد و توفيق در امور بدست خداوند تعالى است و هركسى به آنچه برايش آفريده شده
آماده و مستعد و موفق شود و عنايت خداى تعالى بجميع اشياء احاطه دارد و متصل است
به هركدام از آنها و هرچه متكون شود بقضاء إلهى است زيرا شرور بر سبيل تبعيت
چيزهائى كه شرورى به ناچار دارند مىباشد و آن شرور بكائنات فاسده مىرسد و آن
شرور بالعرض ستوده و محمود است چه اگر آن شرور نباشد خيرات كثيره دائمه وجود حاصل
نكند و اگر خير كثير در هر چيزى از او براى شر اندك كه لا بد به است فوت شود شرور
چنين صورت بيشتر خواهد بود تمت عيون المسائل و الحمد لولى الحمد و الصلاة على اشرف
الخلق محمد و آله الطاهرين و سلم تسليما كثيرا كثيرا.
اين رساله در اثبات صانع و صفات واجب و فاعليتش بعلم و ترتيب صوادر و
وحدت
اسم الکتاب : رسائل فلسفى المؤلف : ابن سينا، عمر خيام الجزء : 1 صفحة : 317