اسم الکتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات المؤلف : بهشتى، احمد الجزء : 1 صفحة : 398
تضادّى است كه خود با پديد آوردن متضادها اسباب و علل آنرا فراهم
كرده است.
حال چگونه ممكن است گفته شود: خداوند از آفرينش قسم دوم اشياى ممكن
الوجود خوددارى كند و آنها را به دليل شرّ اندكشان از فيض وجود محروم گرداند و
تنها به ايجاد قسم اوّل كه هيچگونه شرّى بر وجود آنها مترتّب نيست، بسنده كند؟
اين نيست مگر تعطيل كلى عالم ماده و منحصر كردن موجودات به عالم مجرّدات.
بىجهت نيست كه شيخ الرئيس در جمله پايانى فصل مورد بحث مىگويد:
و ترك وجود هذا القسم- و هو على صفته المذكورة- غير لائق بالجود على
ما بيّنّا؛
ترك وجود اين قسم- با همان صفت شرّ اندكى كه ذكر شد- همانگونه كه
گفتيم، لايق جود خداوند نيست.
پيشتر هم گفتهايم كه جود به معناى افاده هرچيزى است كه درخور و
شايسته باشد، بدون چشمداشت هيچگونه عوض و پاداشى.
[1]
اين معناى جود، تنها در واجب الوجود، محقّق است و ترك ايجاد خير
فراوان به سبب شرّ اندك، شايسته جواد حكيم نيست.