اسم الکتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات المؤلف : بهشتى، احمد الجزء : 1 صفحة : 38
پس از آنها نوبت به فلك ثوابت و فلك الافلاك مىرسد.
البته چنانكه در مجلّد غايات و مبادى گفتهايم: افلاك مزبور، مورد
قبول علماى جديد هيئت نيست؛ ولى وجود اجرام سماوى، محرز و مسلّم است. بنابراين،
مانعى نيست كه اجرام سماوى داراى نفوسى باشند كه به تدبير آنها مىپردازند.
اين نفوس را مىتوان طبق لسان وحى «ملائكه مدبّر» [1] ناميد. اينها مانند عقول، مجرّد تام
نيستند؛ بلكه، همچون نفوس ناطقه در ذات خود مجرّد و در افعال خود، غير مجرّدند.
3. صورتهاى جسمانى؛ اعم از صورتهاى اجرام فلكى و صورتهاى عناصر
بسيط، يعنى آب، خاك، هوا و آتش.
در طبيعيّات قديم، تعداد عناصر بسيط را چهار و در طبيعيّات جديد،
تعداد آنها را به يكصدوچهار يا بيشتر رسانيدهاند.
پس از مرتبه نفوس فلكى يا ملائكه نفسى، نوبت به صورتهاى اجسام و
اجرام بسيط مىرسد. خواه اجرام فلكى مورد قبول باشند يا نباشند و خواه تعداد عناصر
بسيط، چهار يا بيشتر باشند.
4. هيولاى اجرام فلكى و هيولاى مشترك عناصر بسيط؛ چرا كه حكماى مشّا
از راه برهان فصل و وصل و برهان قوّه و فعل، بر وجود آن، استدلال مىكنند. طبق اين
نظر هر جسمى مركّب از هيولا و صورت است. هيولا به لحاظ قوس نزول، در آخرين پلّه
هستى قرار دارد و مرزى است ميان وجود و عدم. همانطورىكه واجب الوجود، كه نسبت به
قوس نزول در نخستين مرتبه است و وجود آن از فعليّت محض و تماميّت برخوردار است،
هيولا آخرين مرتبه است و وجود آن، قوّه محض و صرف قابليّت است.