اسم الکتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات المؤلف : بهشتى، احمد الجزء : 1 صفحة : 351
حيوانات درّنده هم براى خود عالم زيبايى دارند. هرچند گاهى انسان و
ديگر حيوانات از وجود آنها زيان مىبينند.
هر حيوانى بايد در اين نظام به كمال مطلوب خود برسد. اگر برخى از
حيوانات، حالت حمله و تهاجم به خود مىگيرند و حيوانات ديگر را شكار مىكنند،
مطابق غريزه خود عمل مىكنند. اگر خداوند به آنها نيروى حمله و شكار داده، به
حيوانات ديگر هم نيروى گريز و فرار داده است. كمال حيوان شكارچى در حمله و كمال
حيوان شكار شونده در گريز و فرار است.
ممكن است برخى اين تضادها و تزاحمها را به ديده بدبينى و سوءظن
بنگرند و به خيال خود، نبودن آنها را بر بودن آنها ترجيح دهند. اگر يك پديده جزئى
به تنهايى نامطلوب شناخته شود، نمىتوان قائل شد به اينكه «عدمش به ز وجود»؛ بلكه
بايد موقعيّت آنرا در كلّ نظام ملاحظه كنيم. خالى كه در صورت يك انسان زيباست، به
تنهايى چيز كمارزش يا بىارزشى است؛ ولى در مجموع ساختار صورت و شمايل شخصى،
بسيار ارزشمند است و همين يك نقطه سياه، جلوه فوقالعادّهاى به صورت شخص مىبخشد.
خال هندوى ترك شيرازى چنان حافظ را تحت تأثير قرار داد كه دربارهاش گفت:
اگر آن ترك شيرازى به دست آرد دل ما
را
به خال هندويش بخشم سمرقند و بخارا
را
ناصر خسرو قباديانى حكيم الشعراست و اشعارش همه پند و اندرز و حكمت
است؛ ولى گاهى هم شاعرى كرده و حرف دل بدبينها را زده و گويى عقده آنها را گشوده
است. او مىگويد:
همه جور من از بلغاريان است
كز آن آهم همى بايد كشيدن
خدايا راست گويم فتنه از توست
ولى از ترس نتوانم چغيدن
لب و دندان تركان ختا را
به اين خوبى نبايد آفريدن
اسم الکتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات المؤلف : بهشتى، احمد الجزء : 1 صفحة : 351