اسم الکتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات المؤلف : بهشتى، احمد الجزء : 1 صفحة : 283
مقوله «كم» به «مساوى» و براى مقوله «كيف» به «مشابه» و براى خود
مقوله مضاف به «أقرب» و براى مقوله وضع به «راست قامتتر بودن» و براى مقوله «أين»
به «أعلى» و براى مقوله «متى» به «أقدم» و براى مقوله «جده» به «أكسى» يا
پوشيدهتر بودن و براى مقوله «أن يفعل» به «أقطع» يا برندهتر بودن و براى مقوله
«أن ينفعل» به «أشدّ تسخّنا» يا حرارت پذيرى شديدتر، مثال زده است. [1]
صفتهاى ثبوتى حقيقى
باز مىگرديم به قسم اوّل، يعنى صفتهاى ثبوتى حقيقى.
اينگونه صفتها بر دو دستهاند: صفتهاى حقيقى محض و صفتهاى حقيقى
مضاف يا مبدأ إضافه.
شيخ الرئيس يكبار ديگر- آنجا كه مىخواست «غنىّ تام» را تعريف كند-
به دو قسم فوق اشاره كرد. در آنجا صفتهاى حقيقى محض را به حسن، شكل و غير از
اينها مثال زد و توضيح داد كه اينگونه صفتها، متمكّن در ذات موصوفند و در آن
استقرار دارند. سپس براى صفتهاى حقيقى مبدأ إضافه، به علم و توانايى مثال زد كه
هم متمكّن و مستقر در ذات موصوفند و هم اضافه به معلوم و مقدور دارند. غنىّ تام
كسى است كه در ذات و صفتهاى حقيقى محض و صفتهاى حقيقى مبدأ إضافه محتاج غير
نباشد. [2]
تقسيمى براى صفتهاى حقيقى محض
برخى از اينگونه صفتها، اگر بخواهند به ضدّ خود تبديل شوند، موصوف،
از