[1].روزى
با يكى از دانشمندان يهود در اين زمينه سخن مىگفتم به او گفتم آيا شريعت
حضرت موسى مخصوص طايفهء يهود است يا يك آيين جهانى است و ساير اقوام را نيز
شامل مىشود؟اگر آيين او مخصوص قوم يهود است بايد براى ديگران پيامبرى از
ناحيهء خدا برانگيخته شده باشد.در اين صورت اين پيامبر كيست؟اگر آيين آن
حضرت جهانى است در اين صورت بر شما لازم است دلايلى بر نبوت جهانى او اقامه
نماييد.در حالى كه شما راهى براى اثبات اين ادعا نداريد زيرا معجزات او
براى مردم غير زمان وى قابل مشاهده نبوده تا از راه ديدن آنها به نبوت او
ايمان بياورند و معجزات او براى ملل ديگر از طريق تواتر نيز نقل نشده
است.زيرا يكى از شرايط تحقق تواتر اين است كه،شمارهء خبر دهندگان در هر عصر
و طبقه به حدى برسند كه احتمال تبانى آنها در جعل مطلب دروغين محال شمرده
شود و شما نمىتوانيد چنين نقل متواتر را نسبت به معجزات حضرت موسى اثبات
نماييد.
گذشته از اين همان طور كه شما معجزاتى از پيامبر خود نقل مىكنيد همچنين
مسيحيان بلكه هر ملتى از پيامبر خود معجزاتى نقل مىكنند.اكنون چه تفاوتى
ميان منقولات شما و اخبار ديگران وجود دارد كه يكى را بايد بپذيريم و ديگرى
را نبايد بپذيريم.
اگر بر مردم لازم است كه تمام سخنان و اخبار شما را دربارهء معجزات حضرت
موسى عليه السّلام بپذيرند چرا اخبار ديگران را درباره معجزههاى پيامبران
ديگر تصديق نكنند؟
و اگر بنا است همه را تصديق كرد چرا شما به نبوت پيامبران ديگر ايمان نياورده و آنان را تصديق نمىكنيد؟
دانشمند يهودى گفت:معجزات حضرت موسى عليه السّلام مورد اتفاق همهء ملل جهان
از يهودى و مسيحى و مسلمان مىباشد و همگى به آن اعتراف دارند ولى
معجزههاىق
اسم الکتاب : مرزهاى اعجاز (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم الجزء : 1 صفحة : 54