responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 75


غسل مس ميت
(مسأله 527 ) - اگر كسى بدن انسان مرده‌اى را كه سرد شده و غسلش نداده‌اند مس كند، يعنى جايى از بدن خود را به آن برساند، بايد غسل مس ميت نمايد، چه در خواب مس كند چه در بيدارى، با اختيار مس كند يا بى‌اختيار. حتى اگر ناخن و استخوان او به ناخن و استخوان ميت برسد، بايد غسل كند، ولى اگر حيوان مرده‌اى را مس كند، غسل بر او واجب نيست.
(مسأله 528 ) - براى مس مرده‌اى كه تمام بدن او سرد نشده، غسل واجب نيست، اگرچه جايى را كه سرد شده مس نمايد.
(مسأله 529 ) - اگر موى خود را به بدن ميت برساند، يا بدن خود را به موى ميت، يا موى خود را به موى ميت برساند، چنان‌چه مو به حدى بلند باشد كه عرفاً مس ميت بر او صدق نكند غسل واجب نيست.
(مسأله 530 ) - براى مس بچه مرده، حتى بچة سقط شده‌اى كه چهار ماه او تمام شده غسل مس ميت واجب است. بنابر اين اگر بچة چهار ماهه‌اى مرده به دنيا بيايد، و بدنش سرد شده و ظاهر بدن مادر را مس كند مادر او بايد غسل مس ميت كند.
(مسأله 531 ) - بچه‌اى كه بعد از مردن مادر و سرد شدن بدنش به دنيا مى‌آيد، چنان‌چه ظاهر بدن مادر را مس نمايد وقتى بالغ شد واجب است غسل مس ميت كند.
(مسأله 532 ) - اگر انسان ميتى را كه سه غسل او كاملاً تمام شده مس نمايد، غسل بر او واجب نمى‌شود، ولى اگر پيش از آن كه غسل سوم تمام شود جائى از بدن او را مس كند، اگرچه غسل سوم آنجا تمام شده باشد بايد غسل مس ميت نمايد.
(مسأله 533 ) - اگر ديوانه يا بچة نابالغى ميت را مس كند، بعد از آن كه آن ديوانه عاقل يا بچه بالغ شد بايد غسل مس ميت نمايد.
(مسأله 534 ) - اگر از بدن زنده يا مرده‌اى كه غسلش نداده‌اند، قسمتى كه داراى استخوان است جدا شود، و پيش از آنكه قسمت جدا شده را غسل دهند، انسان آن را مس نمايد، بايد غسل مس ميت كند، ولى اگر قسمتى كه جدا شده، استخوان نداشته باشد، براى مس آن، غسل واجب نيست.
(مسأله 535 ) - براى مس استخوانى كه گوشت ندارد و آن را غسل نداده‌اند چه از مرده جدا شده باشد، چه از زنده غسل واجب نيست و همچنين است براى مس دندانى كه از مرده يا زنده جدا شده باشد.
(مسأله 536 ) - غسل مس ميت را بايد مثل غسل جنابت انجام دهند ولى كسى كه غسل مس ميت كرده، اگر بخواهد نماز بخواند، احتياط مستحب آن است كه وضو هم بگيرد.
(مسأله 537 ) - اگر چند ميت را مس كند يا يك ميت را چند بار مس نمايد، يك غسل كافى است.

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 75
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست