responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 393


احكام تشريح
(مسألة 36 ) - جايز نيست بدن مرد مسلمان را تشريح كردن، و اگر تشريح كنند بر گردن تشريح كننده ديه لازم مى‌شود به طورى كه تفصيل آن را در كتاب ديات بيان كرده‌ايم.
(مسألة 37 ) - جايز است بدن مرد كافر را تشريح كردن به تمام انواع تشريح و همين طور است اگر مرده‌اى اسلام او مشكوك باشد و فرق نمى‌كند تشريح بدن كافر يا مشكوك الاسلام در بلاد اسلامى بوده باشد يا غير اسلامى.
(مسألة 38 ) - اگر زنده ماندن يك مسلمانى متوقف شود به تشريح بدن مردة مسلمانى و تشريح بدن غير مسلمان و يا مشكوك‌الاسلام ممكن نباشد و راه ديگرى براى زنده نگه داشتن آن مرد مسلمان نباشد، در اين صورت جايز است كه بدن مرده مسلمان را تشريح كنند و نسبت به لزوم پرداخت ديه در چنين صورتى در باب ديات ذكر شده است.
(مسألة 39 ) - جايز نيست بريدن عضوى از اعضاء بدن مردة مسلمان مانند چشم و يا عضو ديگر به منظور پيوند زدن آن عضو به بدن شخص زندة ديگر و قطع كننده ملزم شود كه دية آن عضو را به ورثة مرده بپردازد، ولى چنان‌چه زنده ماندن يك فرد مسلمان متوقف گردد كه عضو بدن مردة مسلمانى را ببرند و به او پيوند زنند، جايز است بريدن آن عضو ولى قطع كننده بايد دية آن را بپردازد و در هر دو صورت پيوند زدن عضو قطع شده به بدن ديگرى اشكال ندارد و پس از پيوند چون جزء بدن شخص زنده مى‌گردد، احكام بدن زنده بر او جارى است ....
و ظاهر اين است كه جايز باشد در حال حيات خود وصيت كند كه پس از مردن او عضوى از اعضاء او را قطع كنند و به ديگرى پيوند زنند و در اين صورت بريدن عضو آن ميت ديه ندارد.
(مسأله 40 ) - اگر شخصى راضى شود كه در حال حيات خود عضوى از اعضاء او را بريده و به ديگرى پيوند زنند چنان‌چه عضوى كه به رضايت خود او بريده مى‌شود از اعضاء رئيسه بوده باشد كه بريدن آن صدمه‌اى به حيات او مى‌زنند و يا نقص و عيبى در او ايجاد مى‌كند، بريدن آن عضو جايز نيست.
و اگر بر بدن آن عضو ضرر و عيبى بر او وارد نمى‌شود مانند بريدن مقدارى از پوست و يا گوشت ران كه جاى آن روئيده مى‌شود، در اين صورت بريدن آن عضو به رضايت خود او جايز است و مى‌تواند براى بريدن آن عضو مبلغى را نيز دريافت كند.
(مسأله 41 ) - جايز است تبرع كردن خود به بيمارانى كه احتياج به تزريق خون دارند و جايز است گرفتن مبلغى در مقابل دادن خون ولى در هر دو صورت بايد دادن خون به صاحب آن ضرر جانى نداشته باشد.
(مسأله 42 ) - جايز است بريدن عضوى از بدن مردة كافر و يا مشكوك الاسلام، به منظور پيوند زدن آن به بدن شخص مسلمان و پس از پيوند زدن چون جزء بدن مسلمان مى‌شود، احكام بدن مسلمان بر او جارى است و همين طور جايز است عضوى از اعضاء بدن حيوان نجس‌العين را به بدن شخص مسلمان پيوند زدن و چون پس از پيوند زدن جزء بدن مسلمان مى‌گردد، احكام بدن مسلمان بر آن عضو جارى است و نماز خواندن با آن عضو نيز جايز است.

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 393
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست