responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 362

هشتاد مثقال و اگر گوشت آورده ولى هنوز روح در او دميده نشده، صد مثقال و اگر روح در او دميده شده، چنان‌چه پسر باشد دية او هزار مثقال و اگر دختر باشد، دية او پانصد مثقال شرعى طلاى سكه‌دار است و در جميع اين صور اگر عوض هر يك مثقال طلا ده درهم نقره بدهد كافى است.
(مسألة 2812 ) - اگر زن حامله كارى كند كه بچه‌اش سقط شود، بايد دى آن را به تفصيلى كه در مسألة پيش گفته شد به وارث بچه بدهد و به خود زن چيزى از آن نمى‌رسد.
(مسألة 2813 ) - اگر كسى زن حامله را بكشد، بايد دية زن و بچه را بدهد.
(مسألة 2814 ) - اگر پوست سر يا صورت مردى را پاره كند، بايد يك صدم دية انسان را كه در مسألة « 2807 » گفته شد به او بدهد. و اگر به گوشت برسد و قدرى از آن را هم ببرد، بايد دو صدم بدهد و اگر خيلى از گوشت را پاره كند بايد سه صدم بدهد و اگر به پردة نازك استخوان برسد، چهار صدم. و اگر استخوان نمايان شود پنج صدم و اگر استخوان بشكند ده صدم و اگر بعضى از ريزه‌هاى استخوان از جاى خود بيرون آيد، پانزده صدم و اگر به پردة مغز سر برسد بايد سى و سه صدم بدهد.
(مسألة 2815 ) - اگر به صورت كسى سيلى يا چيز ديگر بزند به طورى كه صورت او سرخ شود، بايد يك مثقال و نيم شرعى طلاى سكه‌دار كه هر مثقال 18 نخود است بدهد و اگر كبود شود، سه مثقال. و اگر سياه شود، بايد شش مثقال شرعى طلاى سكّه‌دار بدهد ولى اگر جاى ديگر بدن كسى را به واسطة زدن سرخ يا كبود يا سياه كند، بايد نصف آنچه را كه گفته شد بدهد.
(مسألة 2816 ) - اگر به حيوان حلال‌گوشت كسى زخم بزند يا چيزى از بدن آن را ببرد، بايد تفاوت قيمت سالم و معيوب آن را به صاحبش بدهد.
(مسألة 2817 ) - اگر انسان سگ شكارى كسى را يا سگى كه نگهدارى خانه مى‌كند، يا سك گلة كسى را يا سگى كه پاسبانى زراعت را مى‌كند بكشد بايد قيمت او را بدهد و اگر قيمت سگ شكارى كمتر از چهل درهم باشد لازم است چهل درهم بدهد.
(مسألة 2818 ) - اگر حيوان زراعت يا مال كسى را از بين ببرد، چنان‌چه صاحب حيوان در نگهدارى آن كوتاهى كرده باشد، بايد مقدارى را كه ضرر زده به صاحب مال يا زراعت بدهد.
(مسألة 2819 ) - اگر بچه يكى از گناهان كبيره را انجام دهد، ولىّ يا مثلاً معلم او با اجازة ولىّ مى‌تواند به قدرى كه ادب شود و ديه واجب نشود او را بزند.
(مسألة 2820 ) - اگر كسى بچه‌اى را طورى بزند كه ديه واجب شود ديه مال طفل است و اگر مرده بايد به ورثة او بدهد و چنان‌چه مثلاً پدر بچه به قدرى او را بزند كه بميرد، ديه او را ورث ديگرش مى‌برند و به خود پدر از دى چيزى نمى‌رسد.

اسم الکتاب : توضيح المسائل (فارسي) المؤلف : خوئی، سيد ابوالقاسم    الجزء : 1  صفحة : 362
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست